Inspirerad av andras renoveringstrådar lägger jag här upp en egen. Kanske kan jag inspirera någon annan :)


I början på september 2012 köpte vi vårt första hus!
Ett Borohus på ett plan samt källare byggt 1949.


Stommen förefaller vara i rätt gott skick, men ytskikten i de flesta rum behöver åtgärdas.
Bergvärme installerat 2010, taket är omlagt. Grunden är dränerad på slutet av 80-talet och klädd med någon form av platonmatta. Det förefaller vara ganska torrt i källaren. Gillestugan gjordes i ordning i våras, uppreglade väggar mot yttervägg ersattes med silikatfärg. På golvet lades platonmatta och ett enkelt klickgolv.
Kök är fräscht men gammalt, likaså badrum. Det finns dock bara dusch i källaren.


Det vi börjat med är att ytskicksrenovera hallen, samt målat tak i kök. Bilder samt beskrivning kommer i nästa inlägg. Det återstår lite lister samt att några dörrar skall målas om. Blir förhoppningsvis färdigt denna helg.


Övrigt vi kommer att göra de närmsta åren (utan inbördes ordning):
- Byta samtliga vägguttag mot petskyddade.
- Renovera toaletten uppe, samt utrusta den med duschmöjlighet.
- Ett rum i källaren skall få sina uppreglade väggar rivna, det blir putsad vägg med silikatfärg.
- Dela av matrum och vardagsrum, behöver ett till sovrum.
- Ytskicksrenovera två sovrum.
- Lägga nytt golv samt tapetsera om i köket, så får det vänta nåt år innan vi byter kök.
- Bredda infarten så att två bilar får plats i bredd.
- Riva bort "fejk"-fönsterluckorna.


Projekt på längre sikt:
- Byta kök.
- Riva ett uterum och ersätta med trädäck.
- Byta tak på garaget, ersätta det gamla låglutande taket mot ett sadeltak.
- Se över dräneringen. Kanske dags att göra om eftersom den är strax över 20 år.
 
  • Gilla
konjry
  • Laddar…
Här kommer lite utlovade bilder på renoveringen av hallen!

Först en bild på hur det såg ut innan. Murrig plastmatta, brunbetsade dörrar. Förra ägaren hade åtminstone vitlaserat taket...
IMG_0155.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Målat taket! Målade kökets tak på en gång, men mer om det senare.
IMG_0159.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En sliten garderob samt klumpig hatthylla och skohylla som vi valde att riva ut:
IMG_0161.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Borta! Genast mer plats.
IMG_0162.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tydligen hade det stått en smalare garderob där innan. Fick fylla ut dess tomrum med en 10mm skiva.
IMG_0163.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ny tapet! Mycket ljusare redan!
IMG_0199.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Målar alla dörrar. Det som återstår är att måla karmarna färdigt.
IMG_0200.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lagt golv! Första gången i mitt liv jag lägger klickgolv. Var inte så svårt! En öl var man värd när det var klart för kvällen.
IMG_0206.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dagen efter la vi det sista, fick bli en klinkerimitation. Känns skapligt slitstarkt, passar bra direkt innanför ytterdörren.
IMG_0208.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det som tillkommit som jag ej knäppt kort på är att jag målat alla dörrar. Sen har vi lagt en aliminiumlist mellan golven i hallen, samt som avslut mot övriga rum.

Idag har vi varit och köpt golvsocklar och dörrfoder. Saknar dock en gersåg, så jag måste åka till mina föräldrar och låna en!
 
Ang gersåg så köp en egen redan nu....den kommer komma till användning....:)
 
Ja, blir nog en egen! Såg att Järnia reade ut Bosch PCM8 eller vad den nu hette för 2200:- Känns som en bra maskin till ett bra pris!
 
Lånade farsans gamla gersåg idag. Var lite glapp i dom fasta lägena. Har satt lite dörrfoder med hjälp av den idag. Blir nog en tub latexfog eller två...
 
Länge sen jag uppdaterade tråden nu, men det har inte hänt så mycket.
Har gjort klart hall med alla lister, så nu kan jag släppa det. Har även budgetrenoverat köket (se tråd http://www.byggahus.se/forum/kok/206026-att-budgetrenovera-ett-kok.html).

Nu i jul skall jag roa mig med att dela av vargadsrum/matsalsdel så att vi får ett till sovrum. Tillökning om fem veckor!

Före.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kök före!

Efter.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kök efter!
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
Ja, tänk vad lite vit färg och ett fräscht golv kan göra!
 
Har nu påbörjat vårt "nya" sovrum. Har en utbyggnad från vardagsrummet som förra ägaren gjorde till matrum. Då vi är i större behov av ett till sovrum får det bli ett sånt i stället!

1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ursprungsläget, denna öppning byggs för och får en infälld skjutdörr.

2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rivit det gamla fodret och hängt upp skenan till dörren. Den skenan var dyr! 1200:-, vilket är mer än själva dörren!

3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Montering av fästdetalj i dörren. Denna del hängs upp i skenan.

5.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I botten på dörren fräses ett spår som denna styrklack får glida i. Gör dörren mer stabil!

4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Provhänger dörren!

6.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har nu reglat upp väggen med stålreglar och klätt med OSB. Valde stålreglar, då träreglar riskerar att slå sig och ta i dörren.

7.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dörren stängd :)

8.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dag två, gipsat! Skall upp med OSB samt gips ovanför dörren också.

9.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hade sån oreda bland verktygen, så jag tog en bokhylla och sorterade allt i under byggtiden!

10.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är inifrån det nya sovrummet, här har elektrikern varit här och flyttat på vägguttag och strömbrytare. Rummet var tidigare täckt av vitmålad panel. Vi river ut den, reglar en ny vägg utanpå med 45x45, klär med OSB och gips.

11.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här reglas det för fulla muggar. Även på denna sida blir det stålreglar närmast dörren.

12.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här långt har jag kommit idag, börjat klä med OSB. I morgon blir det OSB på resten, sen gips.

Så fort vi fått upp det sista gipser på den väggen flyttar vi in i sovrummet. Ska sätta igen tre fönster och en altandörr, sen tilläggsisolera tre väggar. Men det blir i sommar!
 
Har nu gjort klart sovrummet för tillfället. I sommar ska vi som sagt sätta igen några fönster, så då gör vi resten då.
Vardagsrummet skall dock tapetseras om med anledning av denna nya vägg!

IMG_3087.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Börjat gipsa.

IMG_3091.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nya dörren. Lite spackel, tapeter och lister så är vardagsrummet sig självt igen!

IMG_3093.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tillfälligt inflyttade i nya sovrummet.
 
Nu har familjen utökats med ytterligare en liten kille, så nu ligger renoverandet på is ett tag. Det som ska ske när vi tar upp det igen är att ytskiktsrenovera två barnrum :)
 
  • Gilla
Credde och 1 till
  • Laddar…
Testar byggahus-appen.

Har fått hem en kartong godis idag! Byter ut husets alla gamla icke petskyddade uttag samt gamla strömbrytare mot nytt och fräscht! Allt i huset blir Schneider Exxact Primo. Fint med enhetligt! Billigt och bra på nätet!
ImageUploadedByByggahus.se1360260393.772454.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Sparsamt med klammer på slangen där elektrikern flyttat uttag och strömbrytare. :)
Riktig elektriker som gjort det?

<edit>
Glömde tillägga att det blir fint!!
 
Redigerat:
Elektrikern var inte färdig där ännu, slangen var dessutom för lång där! :)

Är faktiskt en riktig elektriker som gjort det :)
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Varför ojordade uttag när du kostar på nytt?
 
Några orsaker;
- Byta uttag får jag göra själv, ska det dras in jord måste elektriker tillkallas. Snålhet alltså.
- Jag har knappt några jordade apparater, det mesta är dubbelisolerat, alltså tycker jag att jorden inte fyller någon funktion. Kök blir givetvis jordat!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.