Hej,

Vi bor i ett hus byggt 2004 och vi har nu upptäckt att det finns gula fläckar i våtrumsmattan kring toalettstolen som inte går att få bort. Har läst att det kan bero på limmet som använts, men varför bara kring toalettstolen?? Fläckarna sträcker sig ca 40 cm åt båda sidor kring stolen.

Vi är oroliga att det kan bero på fukt (även om det inte finns några andra indikationer på fukt).

Någon som har något tips?

Tacksam för all hjälp vi kan få för att försöka identifiera orsaken,
 
BNH skrev:
Hej,

Vi bor i ett hus byggt 2004 och vi har nu upptäckt att det finns gula fläckar i våtrumsmattan kring toalettstolen som inte går att få bort. Har läst att det kan bero på limmet som använts, men varför bara kring toalettstolen?? Fläckarna sträcker sig ca 40 cm åt båda sidor kring stolen.

Vi är oroliga att det kan bero på fukt (även om det inte finns några andra indikationer på fukt).

Någon som har något tips?

Tacksam för all hjälp vi kan få för att försöka identifiera orsaken,
Det säger väl sig själv.
 
Sitt ner när du kissar.
 
  • Gilla
weezer och 1 till
  • Laddar…
Hahahahah
 
Tack för seriösa svar.
 
med kontakt lim brukar det bli så här på ljusa mattor... men vågar ju inte säga att det beror på det till 100% när jag inte sett det men men... jag har dock inga ideer om det går att få bort... om det är lim som jag tror så har det ju kommit under ifrån rätt igenom så då borde det ju vara ganska kört...
 
BNH skrev:
Tack för seriösa svar.
Varsågod.
 
Tack för info mångstekta. Hittade en kommentar på ett engelskt forum som stödjer din teori. Får väl leva med det...eller lägga nytt golv. Är ändå väldans trött på våtrumsmatta, bli nog klinkers i så fall ...
 
Vanligen så limmar man väl fast toastolen med silikon? Fast har man använt ett annat lim så kan det såklart ha med missfärgningen att göra. Annars kan urin missfärga plastmattor, så att det handlar om stänk som fått ligga ett tag är rätt troligt. Vad sägs om att lägga upp en bild?
 
Vem vill lägga upp en bild på intorkat och missfärgande urin?
 
  • Gilla
Mugmaz
  • Laddar…
Det är ju inte toastolen som är limmad med kontakt lim utan mattan!
Man sätter alltid kontakt lim runt tex golvbrunnar och även ibland rörgenomföringar för att det ska bita fast ordentligt men det fanns lim som gjorde så här förut tror dom fått ordning på det i dags läget... så att det bara sku vara urin tror jag tyvärr inte mycket på... men ska ju inte vara några problem att lägga klinkers uppe på mattan den dagen du vill det!
 
Det finns förresten ett medel att ta bort lim rester från mattor som tar riktigt bra men om det tar på det här vet jag inte men värt att prova! det är någon sort aceton av nått slag, det luktar satan men är riktigt bra! hör med någon riktig färghandel! eller en mattläggare som har lite rutin! 50+ helst! Dom vet vad gör och vet vad som användes på den gamla goda tiden! :D
 
T
Lite bilder hade inte skadat så kan vi ju utesluta om det är urin eller inte:rolleyes:
 
Hej,

Tack för alla svar.
Jag tror verkligen att det är limmet som gör det. Fläckarna sträcker sig in bakom stolen också. Ok för urinstänk, men riktigt så mycket tror jag inte det stänkt :).

Blir antagligen att lägga klinkers när andan faller på.

Tack än en gång!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.