Flyttade in i huset okt -09, vi beställde gräsmatta som de rullade ut innan vi flyttade in, typ sept -09. Det var en hård vinter med mkt snö men jag har svårt för att tro att det är det som är orsaken då grannen har en likadan matta som även rullades ut av samma företag vid samma tidpunkt.

Jag har iaf nu "gula" fläckar här och var på mattan. Det ser ut som "dött" gräs om man tittar när, typ som gräs ser ut efter man klippt det och det får ligga kvar i solen. Övrigt på gräsmattan så är den rätt ljusgrön.

Jag har inte vattnat efter vintern utan det är regnet som utfört detta. När de rullade ut mattan så vattande de väldigt mkt i flera veckor precis som man skall göra.

Vad beror de gula fläckarna på?

- För lite vattning och ingen gödning?

Jag har nu börjat vattna gräsmattan varje kväll i 2 tim ca samt att jag ikväll har spritt ut 75% av en 5L-dunk GRASS GTI (gödning) på mattan.

Har någon förslag på vad det är för "fel" på mattan och hur skall jag göra på bästa sätt för att få den grön igen?


Tacksam för svar,

Robert
 
Redigerat:
De gula fläckarna beror nog på snömögel tyvärr. Ta bort gräset på fläckarna så nya frön och toppdressa. Förmodligen enda sättet då gräset är dött.
 
kompisen hade problem med en gul fläck på sin utrullade matta.
De upptäkte att firman som byggde huset hade rullat ur mattan rakt på makadam just där.

Kan ju vara samma problem hos er kanske....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.