Hej! Ska sätta upp en IKEA-lampa (takplafond), som frugan tog ner när vi skulle måla om taket. Nu är det så här: från taket hänger två kablar, en vit och en gul. Och lampan har en ju en blå och en brun med sockerbitskoppling. Frugan kommer inte ihåg hur det var kopplat, ska man behöva ringa en elektriker eller är det bara att testa? Har inte sett en liknande färgkombination tidigare, så jag vore mkt tacksam för svar!
 
Är det bara en vanlig 220 lampa så har det ingen betydelse hur du kopplar är huset gamalt med tanke på färgkombinationen
 
Tack för svaret; jag tänkte nog att det inte var nån större fara, eftersom det inte är nån jordkabel, men känns alltid säkrast att fråga när det handlar om el och man är lite osäker ;-)

Huset är byggt på 20-talet, och även om ledningarna är nyare än så, så har de säkert en del år på nacken...
 
Är huset sedan 20-talet är ledningarna definitivt nyare! Om du på något vis vill göra rätt är en kvalificerad _gissning_ att du kör vit till blå på lampan och gul till brun. Det är bara en gissning, men det är ganska troligt att vit är nolla och gul är tändtråd (fas).
 
mister_vertigo skrev:
Tack för svaret; jag tänkte nog att det inte var nån större fara, eftersom det inte är nån jordkabel, men känns alltid säkrast att fråga när det handlar om el och man är lite osäker ;-)
Helt rätt. Om man inte kan och ändå tänker pilla med el så ska man åtminstone fråga.
Jag "gissar" också att vit är nolla och gul är tändtråd.(kan inte minnas att jag någonsin stött på en gul nolla)
 
puttrix skrev:
Helt rätt. Om man inte kan och ändå tänker pilla med el så ska man åtminstone fråga.
Jag "gissar" också att vit är nolla och gul är tändtråd.(kan inte minnas att jag någonsin stött på en gul nolla)
Det har jag !
Lite OT, men på jobbet skulle vi ha igång värmen i en gammal barack som originellt nog var utrustad med vattenburen elvärme, patron och cirkpump. Patronen styrdes av en vanlig rumstermostat via kontaktor. Då uttaget hade jfb var elsystemet i baracken nymoddat till femledarsystem.
Så fort temostaten slöt så löste jordfelsbrytarn.
Samtliga sa direkt "jordfel i patronen". Tja, ganska troligt, men envis som man är, ville ha varm och tyst värme istf kumpévärmare och bråte som släpades fram, så började jag rota lite. Värmen hade en separat central, en normlåda i plast från runt 90 när de började bli vanliga. Hursomhelst så lyfter jag på locket, ser bra ut, femledarsystem och ingen bygel mellan nolla och jord, men vänta nu, kontaktorn har ju två gula??
Killen som gjorde det hela hade tagit gul som nolla, och denna gula nolla hade åkt med på jordskenan i hastigheten!
Det är av preciiiiis den anledningen som gul och grön FK inte finns längre...

Och i det aktuella fallet, med 99% säkerhet kan jag säga att vit är nolla och gul fas/tändtråd från brytaren och att installationen är omdragen på 60-talet. Hur du sätter trådarna har ingen praktisk betydelse, men vit mot blå och brun mot gul ser snyggt ut.;)
 
Ja, det blev gul mot brun och vit mot blå och allt funkade som det skulle! Fotografen; du har nog helt rätt angående 60-talet, då gjordes det visst en större renovering.
 
Varför inte helt enkelt kolla med en spänningsdetektor vilken som är tändtråd. (Men som sagt spelar det ingen roll egentligen)
 
  • Spänning.jpg
  • Gilla
EmmaSchoon
  • Laddar…
annars kan du ta en titt i kopplingsdosan i samma rum, där borde det sitta en porslins "plupp" med massa vita kablar, och ytterligare en med massa svarta kablar och den gula går direkt ner till strömbrytaren.

Då är det till 99,9 % chans att gul ska till brun och vit till blå.
 
Tack för svaren; jo en spänningsdetektor är ju alltid bra, men jag hade ingen till hands just då. Tack för tipset om att kolla i kopplingsdosan också, ska jag tänka på till nästa gång!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.