sådda ny gräsmatta i våras och den har nu etablerat sig väl. det enda jag funderar över är två områden på ca 3 kvm vardera som det knappt växer på. gräset finns där men det är väldigt ljust, nästan gult och det växer inte bra.
kan det ha att göra med gödslingen?
finns det något sätt man kan fixa detta på?
 
Har du gödslat för hårt kan du få denna effekt. Med den torra sommar vi haft och såvida du inte vattnat den 'unga' gräsmattan kan detta också vara orsaken. Om inte vattning sker via himlen kan du nog få igång gräsmattan med slangen.
 
vattnat har jag gjort ordentligt. om det nu hamnat för mycket gödsel där, går det att fixa iordning gräsmattan eller fixar den iordning sig själv med tiden?
 
thomasd79 skrev:
vattnat har jag gjort ordentligt. om det nu hamnat för mycket gödsel där, går det att fixa iordning gräsmattan eller fixar den iordning sig själv med tiden?
Perfekt tid nu att stödså plättarna, bara att köpa några säckar toppdress och lite gräsfrö så har du nytt gräs groende inom någon vecka. Har precis själv stödsått några små plättar och nytt gräs har kommit upp på några dagar. Bevattningen sköter sig själv med daggen på natten och regnet som kommer.
 
Det kan också vara det att det skiljer i underarbetet. Det kan vara aningens mindre med jord under dessa områden alternativt att det är osedvanligt väldränerat också.
 
Ja, det finns mycket som påverkar! Fick själv ett gott skratt idag: Vi har en fläck, ca 1 meter i diameter, där det växer otroligt mycket bättre, fortare och kraftigare gräs. Vi har funderat på varför men inte kommit på en bra lösning. Idag säger min 18-årige son att han tycker gräset blivit bra nu, att regnet gjort susen osv. Då visar jag denna fläck och berättar om våra funderingar och han säger: Men det är ju där vi pinkar på nätterna när vi festar för att inte störa er när vi springer in och ut på toan!

Och här har vi funderat och klurat och så var det bara vanligt urin som gjorde sitt, kanske ska be dem kissa i ett rutsystem så det så småningom täcker in hela gräsmattan... ;)

/FlitigaLisa
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.