Hej

Ska installera en Rob S600 och har fundering över guidekabeln på min tomt, kan tänka mig att bästa placeringen av laddstation och gudiekabel är som på ritningen, den blåa är laddstation och bruna guidekabel, men är ingen bra placering då det är blomrabatter där utmålat med grönt, skulle vara mycket bättre att ha laddstation på röda punkten. Där finns även ett vägguttag redan.

Men hur gör jag med guidekabeln om jag skulle placera laddstationen där? Bredden är ca 2.5-3 meter i gången där jag helst vill ha laddstationen , men på högra hörnet är det ca hälften då ett träd står där. Måtten stämmer inte riktigt, fick ändra lite för att få till gången på ritningen, gräsmattan är ca 500kvm så tycker S600 borde räcka.


Ritning som visar planering för Rob S600, med blå laddstation, brun guidekabel och grön blomrabatt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det korta svaret är att du inte kan ställa laddstationen där. Min erfarenhet säger att det ställer till med många problem att dra guiden förbi sig själv på så kort avstånd. Dra ut ström så att du kan ha laddstationen på det andra stället.
 
Tack för svar, misstänkte att det kanske skulle vara så, lite drygt att det är en rabatt med stenar runt där, men går väl att göra om.

Eller kan jag placera den här istället?
Måste jag dra en längre sträcka på första delen av tomten innan jag går över till den andra delen, kanske blir för kraftig böj att göra som på bilden?

Ritning av en tomtplan med måttangivelser och en markerad böjd planeringslinje.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du kan ju dra den till höger en bit först innan du svänger runt med den, då får ju klipparen lättare att hitta den när den är på den sidan också. Jag har gjort en ganska stor ”ögla” på min guide utanför laddstationen för att göra det lättare för klipparen att hitta den. Visst får den gå några meter extra när den ska in på ladd men jag tror att det ändå går fortare än om den ska leta några extra minuter varje gång.
Tänk på att inte göra ”mjuka” böjar på den bara utan ca 135˚ med en rak trådbit emellan varje böj. Jag gjorde inte så till en början vilket nästan drev mig till totalt vansinne då klipparen hela tiden avvek från guiden på väg hem...
 
Mjuka böjar är alltid att föredra eftersom det sliter mer på gräsmattan när klipparen vrider sig skarpt.

Att placera stationen så nära passagen kommer inte att fungera bra eftersom klipparen går på vänster sida (när man står och tittar på laddstationen). Det gör att kabeln måste ligga nära laddstationen när den går in i passagen.
Men kan du placera stationen ännu längre ner så är det en bra lösning.
 
Golfgreen. Om man gör som jag skrev. Dvs 2x135* med en rak trådbit emellan för en 90* sväng så svänger klipparen mjukt, den stannar inte och gör ett knyck på stället och sedan förutsätter. Jag gjorde mjuka böjar först och detta störde den på nåt vis så den tappade bort guiden och klarade inte att ta sig tillbaka. Det finns dessutom en bild i manualen att man ska göra svängarna så som jag beskrev. Så mjuka böjar är inte att rekommendera.
 
A Aronb skrev:
[länk]

Här är en tråd med mina bekymmer och även lösningen på dem.
Jag har läst igenom hela tråden och kollat på ditt klipp. Har mycket svårt att tro att det var en mjuk sväng som orsakade det där. Men jag har aldrig installerat en McCulloch själv så jag kan inte säga det säkert.
 
När jag ändrade vinklarna på guiden från mjuka till 135 som manualen visade så funkade det. Kan inte tro att det berodde på nåt annat då det var det enda jag ändrade.
 
A Aronb skrev:
Du kan ju dra den till höger en bit först innan du svänger runt med den, då får ju klipparen lättare att hitta den när den är på den sidan också. Jag har gjort en ganska stor ”ögla” på min guide utanför laddstationen för att göra det lättare för klipparen att hitta den. Visst får den gå några meter extra när den ska in på ladd men jag tror att det ändå går fortare än om den ska leta några extra minuter varje gång.
Tänk på att inte göra ”mjuka” böjar på den bara utan ca 135˚ med en rak trådbit emellan varje böj. Jag gjorde inte så till en början vilket nästan drev mig till totalt vansinne då klipparen hela tiden avvek från guiden på väg hem...
Tack för tipset!

Ska testa det först och se om det funkar, vore bästa stället att ha laddstationen på, mitt första val är ju ingen idé att ens försöka sig på verkar det som, men det förstod jag.
 
G golfgreen skrev:
Mjuka böjar är alltid att föredra eftersom det sliter mer på gräsmattan när klipparen vrider sig skarpt.

Att placera stationen så nära passagen kommer inte att fungera bra eftersom klipparen går på vänster sida (när man står och tittar på laddstationen). Det gör att kabeln måste ligga nära laddstationen när den går in i passagen.
Men kan du placera stationen ännu längre ner så är det en bra lösning.

Tack för svar.

Får nog bli så om inte det funkar att gå lite till höger först, passagen är inte jättesmal just där, har några buskar på vänstra sidan som inte går ända ut till knuten, men när jag mätte upp så blev buskarna med på huset, var i första hand ute efter hur stor gräsmattan är när jag mätte med lasern.
Så jag visste hur stor maskin jag behövde köpa, men fattar fortfarande inte skillnaden på kapacitet, skiljer inte så mycket tycker jag mellan r600 och r1000 i klipptid, känns som om man har t ex 800kvm så skulle inte en r600 få jobba mer än vad en r1000 skulle få göra på 1000kvm, så en r600 funkar lika bra/dåligt till 800kvm som en r1000 gör till 1000kvm.
 
  • Schematiska tabeller som jämför klipptid och dagar per vecka för robotgräsklippare R600 och R1000 för olika ytor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är rätt enkelt att dra fram en kabel så du kan placera den nästan varsomhelst

Ritning av en oregelbunden femhörnig tomt med måttangivelser och en markerad kabeldragning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
golfgreen
  • Laddar…
Ja, men huset är i mitten, tänkte ha laddstationen mot huset, borde kanske märkt ut huset på bilden och skrivit det. Skulle bli ganska krångligt med eluttag också på annat ställe tyvärr.
 
E Eryl skrev:
Tack för svar.

Får nog bli så om inte det funkar att gå lite till höger först, passagen är inte jättesmal just där, har några buskar på vänstra sidan som inte går ända ut till knuten, men när jag mätte upp så blev buskarna med på huset, var i första hand ute efter hur stor gräsmattan är när jag mätte med lasern.
Så jag visste hur stor maskin jag behövde köpa, men fattar fortfarande inte skillnaden på kapacitet, skiljer inte så mycket tycker jag mellan r600 och r1000 i klipptid, känns som om man har t ex 800kvm så skulle inte en r600 få jobba mer än vad en r1000 skulle få göra på 1000kvm, så en r600 funkar lika bra/dåligt till 800kvm som en r1000 gör till 1000kvm.
Det finns tre sätt att göra klippare med olika kapacitet:
Begränsa klipptiden olika, ha olika snabba motorer och ha olika stora batterier.
McCulloch använder sig av olika begränsningar av tiden och troligtvis något högre hastighet på R1000.
Det är lika på Gardenas klippare. Så en "större" klippare kommer i dom fallen att klippa en mindre yta mer eller mindre exakt lika snabbt som en "mindre" klippare.
 
Det är inte alls krångligt, du överdriver hur svårt det är. Dra en sladd från ett befintligt uttag till stationen bara.

Har markerat var du inte bör placera laddstationen här
Ritning av en tomt med mått, röda markeringar visar var laddstation inte bör placeras, gul linje indikerar sladddragning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
golfgreen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.