Min robotklippare hade börjat bli senil, trodde att det var 1 januari 2010 med jämna mellanrum.
Antog att det fanns ett batteri som driver den interna klockan, men 1 minut på google och forumet gav ingen tydlig träff så jag gjorde ett eget försök! Tänker att det här kanske hjälper någon (y)

Guiden följes på egen risk,

CR1225 batteri, PH 2 mejsel och 10mm hylsa är allt som behövs, sen kan det även vara bra med tryckluft för att blåsa bort de torra klippresterna som tagit sig över allt.

Först av allt, stäng av klipparen och rengör den så gott du kommer åt

Vänd klipparen upp och ner, ta bort de 6 skruvarna till batteriluckan
Öppen robotklippare med synlig kabeldragning och elektronik, täckt av gräsklipp. Orange pilar pekar på skruvade komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ta ut batteriet, det hålls endast på plats av luckan och två styrpinnar
Öppen lucka på en smutsig robotgräsklippare som visar batterifacket och interna komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vänd på klipparen igen, ta bort de 4 skruvarna som håller fast skalet
Ovansida av en robotklippare med öppnat batterifack och synliga skruvar för underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skruva isär kontakten mellan klipparen och skalet
Upp-och-ner-vänd robotklippare med öppnat batterilucka och pekpil mot batteri, smuts och verktyg syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ta bort alla skruvar som håller det inre locket på plats och lägg de på ett säkert ställe, de sitter ovanifrån efter hela ytterkanten. Vrid även på de två främre vita "lyftsensorerna" (för mig räckte det att försöka lossa 10mm skallarna som håller fast de underifrån)
En hand håller flera svarta skruvar framför en upp och nervänd smutsig robotgräsklippare med öppet batterilucka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Till locket går det 4 kablar, det går att byta batteri utan att ta bort dessa men vill ni få mer plats är det en liten flärp som låser fast kontakterna
Öppen robotklippare som visar kretskort och kablage, märkt för batteribyte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Under ena silikonklutten sitter batteriet, jag använde en skruvmejsel för att tvinga bort det.
Robotklippare öppnad för batteribyte, inuti syns elektronik och komponenter samt nytt CR1225 batteri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Montera det nya batteriet och skruva ihop klipparen igen. Jag hade lite packning på tub nära som fick väder/vibrationsskydda det nya batteriet men misstänker att det mesta som inte leder ström fungerar :)

Hoppas det här hjälper någon att förlänga livslängden på sin robot!
 
  • Gilla
Rolf Johansson5 och 3 till
  • Laddar…
Tack! Detta blir morgondagens projekt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.