Jag har just installerat ett Bosch Easy larm. Nu funderar jag på att skaffa en GSM-uppringare som komplement till fasta telelinjen. Jag vet att Bosch har en modell som heter ITS-300GSM men frågan är om man måste köpa just den eller om det kan gå lika bra med t.ex. Teletec Connect modell BGSM-1 GSM-uppringare eller någon annan tillverkare?

Som jag fattat det så övervakar GSM-uppringaren den vanliga telelinjen och om den inte fungerar när larmet ska försöka ringa upp så tar GSM-uppringaren över. Om det fungerar som jag tror så borde man kunna använda t.ex. Teletec:s GSM-uppringare med ett Bosch-larm, men det är vad jag tror. Är det någon som vet?
 
Finns säkert sådana som har någon form av övervakning på den vanliga linan. Dom jag sett och använt är bara GSM uppringare som triggas av en eller flera ingångar som kopplas till larmslingor eller larmutgångar på en larmcentralenhet.
En sådan skulle man ju kunna trigga med utgången för styrning av siren eller saftblandare.
 
Har testat BGSM-1 och tycker den funkar bra.
Den fungerar så att man kopplar rätta telelinjen genom gsm-uppringaren och om rätta linjen försvinner så växlar den över till GSM och "trollar " fram en analog linje.
Kan även användas som enbart gsm-uppringare ifall riktig tele saknas och man kan även ansluta vanliga telefoner till den och ringa "som vanligt"
Den har även in- och ut-gångar som kan programmeras.
Finns även en funktion som kan skicka ett sms om saldot på sim-kortet.
Manual finns här : http://fenixsecurity.se/webshop/download/bgsm-i uppringare.pdf

Den kan du nog använda till ditt larm utan någon som helst programmering.
 
Det var just så som du puttrix beskriver det som jag trodde att det var. Dvs GSM-uppringaren behöver inte kommunicera med larmet alls utan känner av telelinjen utan inblandning av larmet. Om fasta lnjen försvinner så tar GSM-uppringaren över utan att larmet märker av skillnaden.
 
GSM sändaren simulerar en fast telefon, Förvinner den fasta telefonen så går GSMen in per automatik. GSM sändaren ligger passiv så länge telelinan finns. Så vill man ha en fungerande hemtelefon så går det lika bra att koppla GSM sändaren först på inkommande tele och sedan vidare ut i huset. Och om jag skulle välja idag, helt utan att tveka BGSM-1 tycker den är helt underbar iåmed att du har lite finneser med den såsom garageuppnare mm. Den ligger bra i pris, du programerar den men lätthet via serieporten på en dator. Du kan mer elerl minder i realtid på datorn se statusen på GSMen.

De man ska tänka på är igentligen att ha en SIM-kort med abb. Försöka undvika Kontatkort eftersom man lätt kan glömma att fylla på och när man väl behöver det så är det utgånget. Visst det kostar några kr extra/mån med man vet att det alltid fungerar och alltid finns pengar.
Den andra saken som är otroligt viktig är att man aldrig ska ha någon pin-kod på simkortet. Utöver detta så är det igentligen ingen programering som behövs för att GSMen ska fungera som telelina.
 
Ok, så då behöver jag inte köpa Bosch larmuppringare bara för att jag har Bosch-larm. Det är bra för då kan jag köpa BGSM-1-uppringaren via elgrossist och spara en tusenlapp. Är BGSM-1 sen underbar som du säger så blir ju inte valet svårare. Och inte ha pin-kod på kortet ska man inte ha för att då kan inte uppringaren använda kortet eller? Jag ska kolla skillnaden i pris mellan kontantkort och vanligt abb och se om det är värt det.
 
Har man pinkod så kan inte GSM sändaren använda kortet..
BGSM-1 har lite funktioner som visst man kan hitta på andra fabrikat, men ingen sändare jag har jobbat med är så lätt att programera efter eget tycke, man har utgångar som man fritt kan välja hur dom ska agera.
Exempelvis Garageportsöppningen, du lägger in telefonnummer som är behöriga att öppna porten, när du ringer till gsm-sändaren så känner den av vilket nummer som ringer och drar det relä som man har bestämt Utan att svara på samtalet. Vilket betyder att det kostar inte ett öre i samtalsavgift
 
Coolt, måste åka och köpa genast.
 
Ångående SIM-kort: Det här med att man inte ska ha PIN-kod - går det att ta bort på alla kort eller är det bara vissa operatörer som tillåter det? Och i så fall vilka?
 
Mig veterligen kan du ta bort det hos alla.
 
Hur är det med att beställa GSM-uppringare från USA? Någon som gjort det? Skulle vara enkelt samtidigt som man beställer larmet.
 
Finns det möjlighet att i Bosch-serien koppla in kameror som man kan koppla upp mot webben och gå in via en URL så man kan se Live-feed från kamerorna?

Hade varit schyst om larmet går, att man blir meddelade och med mobilen är var man är, gå in via en URL där man får video från huset som visar vad larmet slog larm om.
 
A
Det finns kameror till Bosch-larmet men de ger inte format som går att lägga ut på webben. De ger vanligt TV-format tror jag (PAL). BlueLIne ISM-BLA1-CCP heter en variant.
 
Bor på landet och funderar på att sätta in larm som jag äger själv. Larmet vill jag också
ha anslutet till larmcentral via telefon och GSM-enhet. Jag vill ha båda alternativen då telefonkabeln är lätt att klippa av. Kruxet här är att vi inte har världens bästa GSMtäckning på mobilerna och den lär nog inte bli bättre då man ska gömma GSMenheten i ett skåp någonstans. Däremot har vi perfekt 3Gtäckning. Min fråga är således: Vet någon om det finns ett larmsystem på marknaden idag som har uppringing via 3G? Tack på förhand!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.