Om man ska anlägga en grusväg på en yta där det idag är berg i dagen, och man vill att vägen ska bygga så lite som ö.h.t. är möjligt i höjd från berget.

Hur är bästa vägen att gå till väga? (fattigt ordvitsförsök) :)

Jag har funderat på markduk och vanliga tankegångar gällande grovt nederst och finare juh högre man kommer, men att göra det väldigt tunnt. Total beläggnignstjocklek kanske ~20cm.
Men frågan dyker upp om det inte är risk att man "skvätter iväg" det när man kör, då det lutar rätt så mycket uppför.

Kan man gjuta in armeringsbågar i berget som hindrar gruset från att röra sig öfr mycket tex?

Alla vettiga lösningar är välkomna!
 
Har du berg under och inga vattenprobelm så blir det enkelt. Häll på och packa och vips så var det klart. Ta någon form av krossgrus som blir hårt och inte rör sig så lätt. tex 0-18.

Vad menar du med lutar mycket. Jag har nog 15-20 cm lutning på en meter och det funkar utan problem
 
Den snittmässiga lutningen är 1:7 men jag kommer tangera 1:5 (dvs 20cm på en meter) för att kunna "få höjd" tidigt när jag har fart från vägen.

Ska man inte ha någon markduk eller något då?
Gällande dränering så rinner det nog vatten där i regn/smälttider, men lite grövre kross i botten borde väl ha goda dräneringsegenskaper...


Blir denna typ av grusväg tillräckligt bra om man sedan vill lägga stenbeläggning, eller eventuellt asfaltera?
 
ingen duk på rent berg. Duken är till för att förhindra att olika matrial blandar sig och har du berg under så är det ju ingen risk.

Gruset står sig mot regn också. Det jag tänkte på var om det kommer några större mängder vatten som följer berget men du skulle ju kunna lägga en 90mm dräneringsslang på varje sida om vägen och på så sätt samla upp vattnet. Lutningen gör ju att vattnet rinner bort. Runt slangarna ska det dock vara duk och lite dräneringsgrus som tex 8-16

0-18 kross blir hårt till mycket hårt så det måste duga som underlag tycker jag
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.