Hej! Ska byta golv i vardagsrummet då parketten inte gick att rädda, den sprack upp pga fukt. Rev upp parketten och träbitar som parketten var fastlimmad på. Under träbitarna ligger ett gruslager med plast ovanpå. Har köpt klickgolv (laminat) och golvfoam som jag ska lägga som nytt golv. Min fråga är om det skulle fungera att lägga golvfoamet direkt på gruset och sedan laminatgolvet på? Eller måste jag ha något som stabiliserar emellan? Skulle det funka med spånskivor emellan grus och laminat i så fall? Såhär ser gruset ut.
Gruslager täckt av plastfilm på ett golv som förbereds för laminatläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Under gruset är det betong.
Tack på förhand!
 
Vad menar du med grus? Sand? Makadam? Kapillärbrytande?
Iaf är det en mycket ovanlig konstruktion.
 
Jag vet inte vad det är men kan visa en tydligare bild. Lägenheten byggdes på 60-talet och har läst att det var vanligt att man använde grus mellan betong och trä för att göra det mer behagligt att gå på samt ljudisolera (?)
Närbild på gruslager använt för ljudisolering och komfort i golvkonstruktion från 60-talet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Grus/sand ingår i byggnadens ljudämpning och skall vara där, annars hörs alla Stegljud och barnskrik.
Kolla att det är i våg och låt det vara kvar.
 
Ja precis! Hade tänkt låta det vara kvar men jag undrar om jag behöver lägga något trä enellan laminat och grus eller om det räcker med bara plast och golvfoam?
 
Ska du lägga ett laminatgolv får du not lägga ett spontat spånskivegolv uppepå. Tyvärr bygger det iväg mot ditt tidigare golv. Var föesiktgt så du inte flyttar runt gruset för det skall ligga plant och fint
Men tror det är enda lösningen.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Okej, tack för hjälpen allihop!
 
Lägg foam och sedan laminatgolvet, njut av ett tyst och ekofritt golv.

Alla golv i miljonprogrammen från 50-60 talet har sand.
Dom som tagit bort sanden sprider sina ljud till alla grannar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Laith 75 och 3 till
  • Laddar…
Härligt! Yes detta är ett miljonprogramsbygge från 60-talet. Tycker du att jag ska strunta i spångolv emellan?
 
Ja det gamla golvet har redan legat i 60 år! Och laminat är styvare än det gamla parkettgolvet.
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Vad skönt att höra!
 
L Leif i Skåne skrev:
Lägg foam och sedan laminatgolvet, njut av ett tyst och ekofritt golv.

Alla golv i miljonprogrammen från 50-60 talet har sand.
Dom som tagit bort sanden sprider sina ljud till alla grannar.
Det hade jag ingen aning om! Tänk att man kan lära sig något nytt i min späda ålder.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Det hade jag ingen aning om! Tänk att man kan lära sig något nytt i min späda ålder.
Det är väldigt mycket som förr i tiden gick i arv från mäster till lärling men som nuförtiden tiden måste uppfinnas på nytt av varje ny generation som kommer ut i arbetslivet.

För vågade den yngre fråga och den erfarne kunde spontant visa med orden ”gör så har så går det på halva tiden” men i dag kan svaret bli ”lägg dig inte i”.

Detta orsakar i bland att återkopplingen från utfört arbete tillbaka till konstruktör och ritare uteblir, vilket gör att samma fel upprepas på nästa ritning/anläggning.

Ett känt fall med dödlig utgång var KISTA olyckan där man flyttade en stolpe utan att flytta livstödet i balken, dessutom var balken 1400 mm hög med 40 mm fläns men bara 7mm i livplåt. Svetsaren protesterade ”man kan inte lägga 15 mm A-mått mot 7mm plåt ”lägg dig inte i” blev svaret så han svetsade.

När balken skulle monteras protesterade montören att balken var fel! Svaret var att det är enligt ritningen ! Naturligtvis sackade balken ihop valvet rasade ner och den montören som protesterade mest dog.


Orsaken till felet var att preliminära ritningar användes, det var bråttom så man ritade i CAD balkens ytterprofil för att få höjder därför angav man en omöjligt mått (det finns inte 7mm plåt) balken skulle senare hållfastighetsberäknas men det glömdes bort och balken tillverkades.

Ett antal erfarna arbetare ”kunde se med emaljögat” att balken var fel men dom med ny och högre utbildning gick helt på vad som stod på ritningen.

https://www.nyteknik.se/bygg/ingenjoren-darfor-rasade-bron-i-kista-6408239
 
Redigerat:
  • Gilla
Snål-Jocke och 1 till
  • Laddar…
Vem betalar för den tid för att "återkopplingen från utfört arbete till konstruktören", svaret är ingen och ingen har tid. Det som styr i idag är tid och pengar, inte erfarenhet eller sunt förnuft. Vem skulle "våga" att stoppa ett bygge då det skulle leda till både tidsmässiga och ekonomiska förluster?
Jag jobbar själv som konstruktör och har flera gånger övervägt att byta yrke då klimatet är under all kritik då tid o pengar är viktigare än liv. Det är inte så kul att grundlägga ett 20våningshus på 8h som man vet tar minst 24h. Hotet blir att då går vi till någon annan, man åtar sig jobbet, det tar 24h, man får bara betalt för 8h och sen får man ett hot om att man ska få betala för att bygget inte kunde fortskrida för att det tog 16h för lång tid. Självklarteder detta till kvalitetsbrister, slarv och fel... Sen ska man ju personligen försöka leva med att man slängt ihop nått som hundratals människor ska leva i..
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Den ingenjören blev fälld, likaså företaget hon jobbade för. Och dödsfallen på arbetet har minskat med 90 % de senaste 50 åren. Med andra ord: kunskaps- och (framför allt) säkerhetsnivån utvecklas uppenbarligen på ett fantastiskt vis, vad det nu har med tråden att göra.

I övrigt håller jag med om att sand är ett utmärkt ljudisolerande material. Välj bara inte ett för tunt/billigt laminatgolv, för den relativa styvheten jämfört med parkett bygger förstås på att det är en vettig kvalitet man jämför med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.