Hej,
Vi planerar vår tomt och har begärt in offert för bland annat en ca 130 kvadratmeter grusad parkering i anslutning till befintlig infartsväg. Idag är det mossa på Berg på platsen och marken behöver höjas ca 20-30 cm för att hamna i nivå med vägen. Vi kommer inte spräcka berg utan accepterar lite berg i dagen på ytan. Några större stenar (ca 50 cm höga) finns på platsen och behöver flyttas inom vår tomt - ej transporteras bort.
Vi har fått en offert på 125 000 och undrar om det är rimligt. Vi får inte ihop kalkylen. Vill gärna höra era tankar innan vi ifrågasätter. Tomten finns i Södermanland.
 
Markarbeten blir dyrare än man tror. Två man, en grävmaskin, 40-50 ton grus och kanske tre dagars jobb?

Vad tar de per timme?
 
  • Gilla
Sommar13
  • Laddar…
Det låter väldigt dyrt, om man räknar ytan x 30cm får man ihop 39m3 vilket motsvarar ca 60 ton bergmaterial. Borde inte kosta mer än 15tkr. Då har dom drygt 100tkr kvar till grävmaskinstid, vilket motsvarar drygt två veckor. En duktig maskinist ska absolut inte behöva så lång tid på sig.
 
  • Gilla
Sommar13
  • Laddar…
Utkörningen med grusbil kostar en del även om bergkross i sig är billigt. Nyare grusbilar tar ca 16 ton. Tre lass blir 48 ton, fyra lass 64 ton.
 
  • Gilla
Sommar13
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Markarbeten blir dyrare än man tror. Två man, en grävmaskin, 40-50 ton grus och kanske tre dagars jobb?

Vad tar de per timme?
850-1000 kr per timme beroende på maskin. Räknar jag på 3 dagars arbete för 2 man (vilket låter mycket) blir det 48000 + etablering + material. Jag har ff svårt att få ihop det, men kanske bara är naiv
 
V viklar03 skrev:
Det låter väldigt dyrt, om man räknar ytan x 30cm får man ihop 39m3 vilket motsvarar ca 60 ton bergmaterial. Borde inte kosta mer än 15tkr. Då har dom drygt 100tkr kvar till grävmaskinstid, vilket motsvarar drygt två veckor. En duktig maskinist ska absolut inte behöva så lång tid på sig.
Kände samma som du här. Får inte riktigt ihop det.
 
H HenrikHuslöse skrev:
Utkörningen med grusbil kostar en del även om bergkross i sig är billigt. Nyare grusbilar tar ca 16 ton. Tre lass blir 48 ton, fyra lass 64 ton.
Tack snälla! Vad skulle du räkna med att en utkörning om ca 2 mil enkel väg skulle kosta. Låt oss räkna på den mindre bilen
 

Bästa svaret

Claes Sörmland
Man k
S Helena Boberg skrev:
Tack snälla! Vad skulle du räkna med att en utkörning om ca 2 mil enkel väg skulle kosta. Låt oss räkna på den mindre bilen
Typ 2500 kr per lass (12-15 ton) brukar jag betala vid Sörmlandskusten. Körsträcka i den häraden. Så kring 10 000 kr för fyra lass tippade.

Men ska inte material också köras bort från tomten? Då ska det lastas på plats och deponeras, dyrare.
 
  • Gilla
Sommar13
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Man k


Typ 2500 kr per lass (12-15 ton) brukar jag betala vid Sörmlandskusten. Körsträcka i den häraden. Så kring 10 000 kr för fyra lass tippade.

Men ska inte material också köras bort från tomten? Då ska det lastas på plats och deponeras, dyrare.
Allt material sparas på tomten då vi kommer höja vissa andra delar av tomten samt bla täcka ett 2,7 meter högt vattenreningsverk. Plätten där parkeringen kommer ligga består mest av mossa på berg
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Typ 2500 kr per lass (12-15 ton) brukar jag betala vid Sörmlandskusten. Körsträcka i den häraden. Så kring 10 000 kr för fyra lass tippade.

Men ska inte material också köras bort från tomten? Då ska det lastas på plats och deponeras, dyrare.
Låter rimligt. Själva materialet kostar 100-200 kr/ton beroende på fraktion. Ju större stenar desto billigare. Så mer än 20000 blir det ju inte för material och transport.
 
  • Gilla
Sommar13
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Låter rimligt. Själva materialet kostar 100-200 kr/ton beroende på fraktion. Ju större stenar desto billigare. Så mer än 20000 blir det ju inte för material och transport.
Tack snälla! Känns som jag har lite kött på benen nu för att kunna bryta ner kostnaden och ställa rätt frågor 🙏
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
S Helena mfl skrev:
850-1000 kr per timme beroende på maskin. Räknar jag på 3 dagars arbete för 2 man (vilket låter mycket) blir det 48000 + etablering + material. Jag har ff svårt att få ihop det, men kanske bara är naiv
Du ska inte behöva räkna med att bägge har maskin. En medhjälpare/pinnpojke ska vara billig.

Offerten du fått är väl i alla fall dubbelt så hög som den borde vara.
 
  • Gilla
Sommar13
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Du ska inte behöva räkna med att bägge har maskin. En medhjälpare/pinnpojke ska vara billig.

Offerten du fått är väl i alla fall dubbelt så hög som den borde vara.
Tack snälla! Det har du ju alldeles rätt i. Tack 🙏
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Man k


Typ 2500 kr per lass (12-15 ton) brukar jag betala vid Sörmlandskusten. Körsträcka i den häraden. Så kring 10 000 kr för fyra lass tippade.

Men ska inte material också köras bort från tomten? Då ska det lastas på plats och deponeras, dyrare.
En fråga, var beställer du ifrån? Korslöt/Trosa tror jag ligger närmast oss, men osäker
 
Claes Sörmland
S Helena mfl skrev:
En fråga, var beställer du ifrån? Korslöt/Trosa tror jag ligger närmast oss, men osäker
De flesta här i trakten köper grus av Foria eller Gammeläng Häst & Transport AB. De väljer att hämta från grusgrop efter vad som ligger närmast, finns grusgropar t ex utanför Nyköping, vid E4-Vagnhärad, Bälinge. Längre norrut eller inåt landet vet jag inte vad som finns grusgropsmässigt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Sommar13
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.