Jag har ett hus med delvis källare, delvis krypgrund. Förra ägaren älskade rabatter intill husväggen mm och även om jag har avfuktare osv i krypgrunden, så känns det bara onödigt att tillföra extra fukt genom rabatterna osv.

Jag funderar på att antingen lägga marksten av något slag eller grus, där det sista känns enklast/snabbast kanske. Marksten blir inte kappilärbrytande på samma sätt, men bygger man ett fall bort från grunden så torde det åtminstone avleda fukten bättre från krypgrunden mot för dyngblöta blomsterrabatter och jord. Fördelen med marksten mot för t.ex. singel är att gräsklipparroboten lättare kan rulla på marksten och jag slipper således trimma någon gräskant.

Vad gör jag fallet av och ungefär hur mycket behöver det luta? Om jag lägger marksten, vad ska jag ha för underlag under? Om jag istället väljer grus, är det makadam eller singel jag ska gå på och vilken storlek lämpar sig bäst?
 
inte direkt svar på din fråga men tänkte bara ge ett förslag på utförande, att du lägger en eller två rader marksten 50-60 cm ut från grunden och sedan lägger du grus/sten innanför
då kan klipparen klippa kanten på gräsmattan men du kan ändå ha grus/sten
 
  • Gilla
Retorikjocke
  • Laddar…
Håller med JMJM, många rekommenderar att lägga grus intil husväggen istället för marksten då det när det regnar stänker upp smuts mot väggen vid marksten. Tror ovan förslag skulle bli väldigt snyggt dessutom.

I vårt förra hus gjorde vi just så vid parkeringen, grus närmast husväggen och marksten utanför, jättesnyggt och praktiskt. Vid trädäcket hade vi också grus mellan altan och gräsmatta för att det såg snyggt ut och att det aldrig går att klippa närmast altanen iaf och vi hade inget problem att klippa kanten mot gruset snyggt. (Förutom att barnen tyckte det var kul att plocka upp stenar och slänga ut på gräsmattan...)
 
Mhm, det låter som en bra idé och blir säkert snyggt också. Antar att singel blir snyggast att ha intill husväggen då och sedan en stenrad eller två utanför.
 
Beroende på vad du har för färg på husen har vi ibland fått kunder som vill ha kvartsit-sten. Den vita är snyggast, vet dock ej vad den kostar..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.