Hej!

Är i ett läge där jag jag ska renovera badrummet i källaren.

Planen är att isolera källargolvet samt golvvärme.

Men hur gör jag för bästa möjliga effekt?

Grundvattnet ligger i höjd med botten av grundsulan. Grundsulan är 27 cm. Tömmer jag dräneringsbrunnen som är belagd inne i källaren sjunker nivån mer.

Kan jag lägga isoleringen i samma höjd som avloppsrören? Tveksamt att det går att sänka höjden med tanke på självfallet. Kan dock inte svara hundra på det utan att gräva upp ute på tomten.
 
Golv med upptaget avloppsrör och grus som syns i ett pågående renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här såg det ut innan jag tog bort avloppet
 
Vill du på enkelt sätt kunna sänka grundvattennivåerna så kan du Lägga en ny invändig dränering. Den ansluter du till dräneringbrunnen.
Du kan ev behöva sänka brunnen beroende vilket djup den ligger på i dagsläget.

Bila ut golvet och gräv ner i höjd med sulan och gräv sedan "kanaler" genom rummet till brunnen. Lägg ordentlig fiberduk, ner med dränrör och på med grus över hela ytan.placera sedan avloppsrör i gruset om möjligt så slipper du spåra i isoleringen.

Höjden på avloppsrören styrs av höjden på inkommande avlopp, och fallet mot det, som du redan vet. Men i regel går det att sänka ner rören då de inte alltid grävde i onödan.

Vid vattenmätaren sitter det i regel en lucka i golvet där avloppet kommer in i fastigheten. Du kan mäta höjden där, så slipper du gräva upp utvändigt.
 
Redigerat:
B bomm skrev:
Vill du på enkelt sätt kunna sänka grundvattennivåerna så kan du Lägga en ny invändig dränering. Den ansluter du till dräneringbrunnen.
Du kan ev behöva sänka brunnen beroende vilket djup den ligger på i dagsläget.

Bila ut golvet och gräv ner i höjd med sulan och gräv sedan "kanaler" genom rummet till brunnen. Lägg ordentlig fiberduk, ner med dränrör och på med grus över hela ytan.placera sedan avloppsrör i gruset om möjligt så slipper du spåra i isoleringen.

Höjden på avloppsrören styrs av höjden på inkommande avlopp, och fallet mot det, som du redan vet. Men i regel går det att sänka ner rören då de inte alltid grävde i onödan.

Vid vattenmätaren sitter det i regel en lucka i golvet där avloppet kommer in i fastigheten. Du kan mäta höjden där, så slipper du gräva upp utvändigt.
Tack för svar! Du menar att det största fallet finns inomhus isf och inte mellan källarvägg och anslutningspunkt vid gatan?

Det med invändig dränering har jag haft i åtanke. Kan vara ditt projekt jag har kollat på. Men isf får man göra en spollucka till dränrören inne i badrummet?
 
Hur det ser ut mellan yttervägg och anslutningspunkten vid vägen går inte att sia om. Du kan ringa gatukontoret i din kommun och fråga vilken höjd avloppet i vägen ligger på vid din anslutning (alt lyfta på brunnslocket på vägen om du har brunnen i direkt anslutning till där din servis går och mäta i den där) och sedan jämföra med höjden i spolbrunnen inomhus (ligger oftast vid vattenmätaren)

Det kan vara väldigt bra fall inomhus men de kan lika väl ha varit tvungna att lägga det så högt för att servisen kommer in högt. Du får mäta i spolbrunnen. Linjelaser är smidigt för att överföra höjden mellan olika rum.

Jag skulle inte haft fler genomföringar i golv och eventuellt tätskikt än nödvändigt. Därför hade jag nog skippat spollucka till dräneringen. Men är det inte väldigt stora avstånd så går det mkt bra att spola rören via dräneringbrunnen.
 
B bomm skrev:
Hur det ser ut mellan yttervägg och anslutningspunkten vid vägen går inte att sia om. Du kan ringa gatukontoret i din kommun och fråga vilken höjd avloppet i vägen ligger på vid din anslutning (alt lyfta på brunnslocket på vägen om du har brunnen i direkt anslutning till där din servis går och mäta i den där) och sedan jämföra med höjden i spolbrunnen inomhus (ligger oftast vid vattenmätaren)

Det kan vara väldigt bra fall inomhus men de kan lika väl ha varit tvungna att lägga det så högt för att servisen kommer in högt. Du får mäta i spolbrunnen. Linjelaser är smidigt för att överföra höjden mellan olika rum.

Jag skulle inte haft fler genomföringar i golv och eventuellt tätskikt än nödvändigt. Därför hade jag nog skippat spollucka till dräneringen. Men är det inte väldigt stora avstånd så går det mkt bra att spola rören via dräneringbrunnen.
Jag har bilat bort golvet utanför badrummet idag och på bara 90cm så var det 10cm fall. Så känslan är positiv att kunna sänka höjden. Det är 2cm per meter som är standard va? Ska bila bort runt avloppet i gillerummet nästa steg. Trodligtvis ligger avloppet i så fall under grundvatten ju närmare man kommer ytterväggen men det är inga konstigheter med det eller?

Uppbrutet betonggolv utanför badrum med synligt avloppsrör och grus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det verkar lovande som du säger.

1% fall, dvs 1cm per meter är standard. Men är det möjligt så är inte helt fel med 2%.

Att rören ligger i grundvattnet på äldre hus är inte helt ovanligt då de ofta lade dräneringen i höjd med ovansida sockel. Och ibland kan servisen komma in långt under sockeln.

Om möjligt pumpa vattnet till dräneringbrunnen då du arbetar. Framförallt då du skall kapa det gamla avloppet. Det åker fort in lera tillsammans med vattnet i avloppet, och då måste kommunen komma och spola avloppet i kvarteret... De blir inte sådär jättenöjda har jag märkt :crysmile:
 
B bomm skrev:
Det verkar lovande som du säger.

1% fall, dvs 1cm per meter är standard. Men är det möjligt så är inte helt fel med 2%.

Att rören ligger i grundvattnet på äldre hus är inte helt ovanligt då de ofta lade dräneringen i höjd med ovansida sockel. Och ibland kan servisen komma in långt under sockeln.

Om möjligt pumpa vattnet till dräneringbrunnen då du arbetar. Framförallt då du skall kapa det gamla avloppet. Det åker fort in lera tillsammans med vattnet i avloppet, och då måste kommunen komma och spola avloppet i kvarteret... De blir inte sådär jättenöjda har jag märkt :crysmile:
Haha det kan jag förstå, vart med om det eller? . Då får man väll i princip gräva en djupare grop än lägsta rör jämte, inte allt för nära vägg å tömma på vatten därifrån? Okej, ja enligt papper från förra ägaren stod det att dom sänkt befintlig dränering med nya rör mm. Tror dock inte rörens övre kant ligger underst på sulan som det ska vara som jag förstått det. Då vattnet kommer precis vid underkant sula. Men det får bli ett fall längre fram i tiden .
 
Jodå, ett servisbyte där det kom så mycket vatten från vägen (bara sand under vägen) att pumpen inte kunde hålla undan. Det tog bara någon minut att få på det nya röret, men det räckte för att få väldigt mycket lera ca 20 meter. Kommunens spolgubbe svor en hel del då de fick spola i 7-8 brunnar för att få iväg det Som tur var kostade det inget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.