Vid grävning på min tomt stötte vi på en åder som ger väldigt mkt vatten som vi använt som dricksvatten i 15 år. Det har högre kvalité än kommunens vatten. Har eldat med ved i 35 år, men åldern (min) börjar ta ut sin rätt - jag tycker vedhanteringen börja bli jobbig.
Jag har alltså tillgång till obegränsat med rent vatten av hög kvalité (ca 8.5 grader året runt), 2st ackumulatortankar på vardera 750 liter varav den ena är tekniktank med VVB och solslinga som inte används.
Jag är novis på VP, men inbillar mig att jag kan installera en VP i pannrummet som tar in mitt vatten direkt (eventuellt med extra filter för att klara garantier). VP laddar mina acktankar (eventuellt bara tekniktanken) till 35 - 40 grader. Vid 0 grader utetemp har jag idag 30 grader stigartemperatur. Bor i Skåne i 60-tals villa. Befintlig elektrisk VV-beredare matas med VP vatten som sen värms med el till 65 grader.

Med hjälp av sökordet "grundvatten" har jag läst igenom hela värmepumpsforumet, men inte hittat många installationer som påminner om min.

Jag är nu tacksam för synpunkter på mina funderingar och vill gärna ha tips om vilka leverantörer jag skall kontakta.
 
C
Du behöver en värmeväxlare mellan källan och VP eftersom VP är konstruerat för cirkulerande brine.
 
cpalm skrev:
Du behöver en värmeväxlare mellan källan och VP eftersom VP är konstruerat för cirkulerande brine.
Nej, inte nödvändigtvis.
Nibe, t.ex.erbjuder endast med varianten med en mellanliggande värmeväxlare. Detta innebär ytterligare en försämring av verkningsgraden och dessutom en ytterligare fördyring.

Men det finns andra tillverkare av värmepumpar som erbjuder inbyggd kondensor (t.ex. koppar-nickel) som är av hög kvalit'e som tål även ganska aggressivt vatten.
En sådan tillverkare är Qvantum i Malmö (Limhamn). http://www.google.se/url?sa=t&rct=j...=f2Shi9kMwPsxHFccBODhSw&bvm=bv.93564037,d.bGg

Du bör söka tillstånd av Kommunens Miljökontor om du ämnar ta upp vatten och redovisa hur du ämnar återföra vattnet tillbaks.

Viktigt att tänka på är hur återföringen av vattnet ska ske. Problemet är i regel inte att få upp vattnet utan att återföra "använt" vatten.
Räkna med att återföringsborran sätter igen sig efter en tid. Hur lång tid detta tar är beroende om du har t.ex järn, eller sandkorn i vattnet.

Sätt därför en återföringsborra som tål renblåsning eller när du ändå borrar sätt några stycken som du har i reserv.

Jag har ca 20 års erfarenhet av värmepumpar med grundvatten i egna fastigheter så om du har några frågor som jag kan hjälpa dig med så skicka ett PM.
 
  • Gilla
BGA och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.