Hej, jag är helt ny är på forumet och jag och min fru planerar att bygga en fristående vedeldad bastubyggnad (och senare ett trädäck med spabad intill). Bastubyggnaden är tänkt att placeras ca 20 m från bostadshuset där det idag är röjd skogsmark. Marken är tämligen blöt, särskilt nu vintertid (och höst). Det är ca 60 cm till berg. Jag har haft två snickare här för att ta in offerter där den ena räknade med att enbart använda markskruv och den andra en kombination av markskruv och gjutna plintar. I fallet med enbart markskruv tänkte de inte gräva något utan enbart lägga markduk vad jag förstod. I fallet med gjutna plintar föreslog de att gräva undan, dränera (hur nu det ska gå till) och gjuta och lägga på singel. Bastubyggnadens golv ska vara ca 70-80 cm ovan marknivå (om det nu har någon betydelse i frågan). Bland annat för att ett framtida spabad ska kunna vara nedsänkt. Efter att ha fått offert från en av snickarna så funderar jag nu på att göra en del själv och beställa en byggsats från polhus, bastu kallad "Marja", Bastu Marja - Köp en knuttimrad bastu som byggsats | Polhus

Min första fråga till er är hur ni hade gjort med grunden, hade ni grävt ur och lagt singel, gjutit plintar mm eller hade ni kört på markskruv eller gjort på något annat sätt. Behöver man dränera bort eventuellt vatten i marken? Själva byggnaden kommer ju inte emot marken. Fler frågor lär följa på detta. Kanske någon som byggt en fristående bastu på skogsmark (ej gräsmatta) som kan dela med sig av tips.

Mvh
Mattias
 
  • Gilla
Skåpet34
  • Laddar…
Spännande projekt! Funderat på något liknande så följer gärna.

Inte använt markskruv men känns vanskligt på gammal skogsmark. Brukar betyda mycket sten och rötter som lär göra dem svåra att dra i. Med dessutom bara 60 cm till berg så är det ju inte mycket grävning för garanterat stabila plintar.

Alltid bra att få bort vatten. Obra med fuktig mark under huset, även om det kanske inte är lika noga om du bygger en hög plintgrund med fri luftning som står på berg. Det brukar dock inte heller vara så trevligt att ha plaskblöt mark intill när man ska traska till och från. Om det är lätt eller svårt dränera beror ju dock på hur högt/lågt det ligger. Försök placera så högt som möjligt och avled vattnet.
 
har du bara 60 cm till berg så skulle jag definitivt gräva gropar ned till berget, gjuta plintar och sen fylla igen runt om med befintligt material. Det bör ventilera av rätt bra med 60-80 cm öppet under golvet.

plintarna borrar du fast i berget så lär det stå väldigt still
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.