Hej.
Håller på att fixa med mitt garage men har fastnat lite i planeringen.
Garaget kommer delvis bli sutteräng, i bakkant på garaget kommer jag mura 4 varv med leca block.
på sidan kommer det bli som en trappa ner med lecablock.

Det jag nu funderar på är hur jag gör en ekonomisk och bra dränering till detta.
Garagegrund.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Funderingen var på att mura upp detta, putsa det och sen sätta platonmatta på.
Trästommen kommer då uppepå detta.

Ska gå dränrör i gruset runt garaget.

Finns det andra metoder som är mer lämpade, det är bara ett garage så ska ju vara innom rimliga gränser.

Tips och ideer på hur jag gör detta bäst mottages tacksamt, jag ska skicka in uppdaterade bygglovsritningar innan jag går vidare.
Lecablocken är bara staplade för att visa hur jag har tänkt.
 
Skall garaget vara uppvärmt? Är plattan isolerad?

Jag hade satt 100mm cellplast innan platonmattan samt skippat putsa.
 
Ja det ska vara uppvärmt i framtiden, bygger det som kallgarage till en början, det är 20cm cellplast i plattan.
 
Isåfall bör väl platonmattan sättas mot väggen (med nobbarna in mot väggen förstås för att få till luftspalten), och cellplastisolering UTANFÖR platonmattan.
 
b8q skrev:
Isåfall bör väl platonmattan sättas mot väggen (med nobbarna in mot väggen förstås för att få till luftspalten), och cellplastisolering UTANFÖR platonmattan.
Den lösningen hade ju varit att föredra, problemet är ju lite att jag för tillfället saknar material att återfylla med.
Då kan man ju sätta mattan och sen ta isoleringen när grus osv kommit.

Funkar den kopian av platon som byggmax säljer?
 
Jag har inte använt Byggmax-mattan själv, men det tror jag absolut att den gör. Den skiljer sig säkert på något sätt (mindre följsam, lite tunnare, tål UV-ljus lite sämre etc), men för ett garage hade jag inte oroat mig.
 
Uv-ljuset e inga problem , mattan ska ändå inte sticka upp någon stans
 
Nej, men TS tänkte ju vänta lite med återfyllnaden.
 
b8q skrev:
Nej, men TS tänkte ju vänta lite med återfyllnaden.
Det rör sig om en månad eller något åt det hållet så det är nog ingen fara,
Ska börja på denna till helgen men ska en sväng utomlands i jobbet så det blir stående ett tag.

Tanken är att göra grundmuren färdig i år och återfylla till viss del så trädgården ser lite prydligare ut och så blir det bygge av garaget till våren.
 
Vad ska man använda för grus/makadam som fyllnad för bästa resultat?
8-16 eller ska man köra med 0 fraktion i?
 
Pumba skrev:
Vad ska man använda för grus/makadam som fyllnad för bästa resultat?
8-16 eller ska man köra med 0 fraktion i?
Om du menar direkt emot grundmur så är dränerade material att föredra, så kör du på 8-16.
 
0-40 är att föredra, packningsbart, dränerande och mycket billigare. Toppa sedan med makadam ovanpå.
 
Attackbävern skrev:
Om du menar direkt emot grundmur så är dränerade material att föredra, så kör du på 8-16.
Ja efter platon och cellplasten.

Ska man ha någon markduk utöver det man har på dränröret?
 
Attackbävern skrev:
Om du följer länken så har du en väldigt bra tvärsektion på konstruktionen av grundmursisolering och dränering.
[länk]
Jag håller inte med om att den är bra; åtminstone längst upp på det återfyllda materialet bör man ha ett tätare skikt som inte dränerar utan leder BORT ytvatten från huset. Som diskuterats så ofta tidigare här på forumet så är återfyllnadens uppgift INTE att leda ner skyfall till dräneringsledningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.