Hej,

Håller på att bygga ett stort garage, 1,5 plan med förhöjt väggliv. Isolerad platta på mark, ett varv Leca som grundmur som stommen står på.

Överlag är stommen är 145x45 + 45x45 för eldragning + OSB + Gips. Djupet blir lika som Leca-blocket.

Ett utrymme på ca 9 kvm kommer att fungera som entréhall med ytterdörr och trapp upp till övervåningen. Kommer lägga fuktspärr+foam+golv i entrehallen.

"Problemet" är grundmuren. Väggen går ju bara ner till grundmuren i garagedelen, men i det här utrymmet vill jag att den ska gå hela vägen ner till golvet.

Min idé är att dra upp golvets fuktspärr (byggfolie plast) upp över hela grundmuren, ha 45x70 istället för 45x45 för att få ut väggen "utanför" grundmuren och dra gipsen hela vägen ner till golvet.

Är det en godtagbar lösning? Gipsen kommer ju inte att sitta fast sista biten, jag antar att det inte är någon bra ide att skruva genom gipsen in i grundmuren?

Tips och idéer mottages tacksamt
 
Jag har också dragit ner gipsen innanför lecan. Jag har dock osb bakom vilket gör att det blir helt ok.

Jag har dragit ner fuktspärren i väggen så den täcker stenen så man får plast mellan lecan och osb-skivan

//Anders
 
Tack för ditt svar.

Hur har du sen gjort med golvet mot betongen?

Plastat & laminat på det? Klinker?

Alla har olika åsikter om hur man bör göra, man vet inte vem man ska lyssna på =)
"Platonmatta är ett måste" säger vissa, nej säger andra, "räcker med plasta betongen, men det måste vara luftspalt till laminatgolvet", "nej lägg laminatgolvet direkt på plasten"...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.