Hej,

Jag har ett kontrakt för totalrenovering, fast pris, med en firma som i nuläget har 4,8 på Reco och 4,8 på Trustpilot.
I början verkade det gå bra, men sen de kom efter i sin planering, märkte jag att projektledaren började bli stressad (väldigt kort och frustrerad) och min kontaktperson har tydligen slutat kommunicera med mig efter sin semester.
Jag blev därför lite orolig och kollade de senaste omdömena på Reco.
Där var det en recent recension som påpekade att det hade varit otydligt vad som ingick och inte ingick i offerten. (Hon var dock nöjd med det slutliga resultatet. Phew!)
Naivt tänkte jag, ’men jag har ju en sådan klar och tydlig offert, så det behöver jag inte oroa mig för’. Hah!
Då kom det - på Långfredagens eftermiddag (”betalningsvillkor 10 dagar”) - en faktura för s.k. synligt material på 5255,00 + ”påslag 15% 788,25”.


I mitt kontrakt står det…

”Grundmaterialet är inräknat i offerten
  • Strömbrytare och eluttag är inäknade i offerten
    (standard Schneider Exxact ingår i offerten)
  • Spotlight armatur ingår där spotlights installeras
  • Bastuinredning så som lavar och bastupanel av standardkvalitet är inräknat i offerten (bastuaggregat och IR paneler är inte inräknat i offerten) Vi kan assistera med inköp av dessa om det önskas
  • Täckfärg är inräknat i offerten (kund uppger NCS kulör)
  • Fog/ Silikon ingår i offerten
  • ALTERNATIVT kan vi fakturera grundmaterial löpande med 15% påslag (kan då variera mellan 230.000-295.000 SEK ink. moms) [Har jag inte valt!]
  • Allt synligt material ansvarar kunden för att köpa in själv, undantaget i fallen då skriftlig överenskommelse”

Denna faktura är för vad jag antar är avloppsrör (”POLO-KAL XS Böj DN 90/15, POLO-KALXS Dubbelgrenrör DN 110/110/45, BIS KSB2 Rörsvep M8/10. 108-116mm, 2831669 POLO-KAL XS Böj DN 90/45°, 2750022 Polo-Kal NG Excentrisk reducering kort DN110/90, 2831640 POLO-KAL XS Rör DN 90/250”), elmaterial (”EXXACT VÄGGUTTAG 3-VÄGS IP21 PRIMO VIT H 2 st, ACEFLEX RV-K 5G2,5 150M, SVART, METERVARA”) samt ”Unidrain grundpaket hörn” - vilket de hade kollat med mig innan, eftersom jag ursprungligen hade valt att ha en så kallad standardbrunn.

(Enligt kontraktet:
”Ändringar och tilläggsarbeten
• Alla ändringar eller tilläggsarbeten ska godkännas skriftligt av beställaren.”


Ja, det har det ju varit lite si och så med.)

Idag kom det en till faktura, men inget svar på mitt tidigare mejl.
Den var på över 8.000 för ett skåp som elektrikern hade sagt skulle kosta 5.000, plus något odefinierat och 15% påslag igen.
Elektrikern svarade i gruppen och erbjöd sig att försöka lämna tillbaka skåpet. Sjyst!

Vad jag undrar:
- Är det normalt att sakerna i den första fakturan faktureras extra - utanför ”grundmaterial” - och kan jag förvänta mig att det här var en ’one-off’?

Vad jag oroar mig för är att de har märkt att de inte kan hålla det utlovade priset och kommer att försöka få in extra pengar på så många sätt som möjligt. Det är givetvis bara spekulation än så länge, men då det kom ännu en saltad faktura idag - utan någon som helst kommunikation - så har oron knappast minskat.


Enligt ”Allmänna Bestämmelser” i Cling-dokumentet:

”Synligt material
Inom ett renoveringsprojekt kan synliga material generellt anses vara de material som är synliga för blotta ögat efter renoveringen är slutförd och ytan är i bruk. Dessa material utgör den visuella ytan av byggnads- eller renoveringsprojektet och omfattar vanligtvis följande:
_ _ _

6. El- och VVS-installationer: Armaturer, belysning, uttag, strömbrytare, rör och andra komponenter som är synliga när de är installerade.”


- Är rören ovan synliga?


Dessutom har jag redan betalat faktura 3 av 6.
”18% När slingorna till golvvärmen är lagd”, trots att de inte har börjat med golvvärmen.

- Vad gör jag om de skickar faktura 4?
- Kan de lämna bygget?


De verkar ha en del stress inom företaget och just nu känns det som att de tar ut det på mig som kund i stället för att konfrontera varandra.

Jag bor utomlands, men från och med nästa vecka kommer jag att kunna vara på plats några dagar och jag hoppas verkligen att stämningen förbättras då och att det inte kommer några fler oväntade fakturor. 🤞

Har ni några bra tips om hur man ska hantera en sådan här situation?
Finns det någon slags medling tex?

Glad Påsk på er!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.