Hej!
I februari lät min mamma en firma totalrenovera sin sommarstuga utvändigt. Vi bestämde då att bara grundat virke från brädgården skulle användas. Vi kom också överens om att allt ändträ, oavsett plats på väggen, skulle grundoljas. Nu till mitt dilemma.... Jag började själv renovera mitt eget hus förra sommaren och hann inte klart med målningen av fasaden. Då sommaren har varit mer än blöt har målningen inte riktigt gått som planerat. Kommer väl bli klar med mitt hus denna vecka men får STORA problem att hinna med min mammas stuga som jag lovat. Jag vet att man skall-bör måla färdigt panelen innan vintern. Men om det inte finns möjlighet. Vad händer om det bara står grundat och ändträoljat? Ruttnar träet eller får man bara tvätta fasaden kraftigare. Har ju hört att fasader stått med bara grundad panel och till och med omålad panel över vintern utan att det tagit skada.
Tacksam för svar....

M.v.h Per
 
Inte ruttnar fasaden upp under en vinter. Den blir lite grå kanske. Är det grundmålat och ändträt oljat så klarar det sig fint. Det finns de som anser att man ska vänta en säsong med att måla, för att färgen fäster bättre eller nåt sånt.
 
Visst funkar det att bara olja och grunda över vintern. Men däremot ett lager ny grundfärg innan slutstrykningarna
Anders
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.