Ska byta panel på huset och tänkte köpa färdiggrundad från Bolist. Vi ska färdigstryka med akrylat.

Flügger färg sa att panelen måste vara ordentligt grundad för att det ska bli bra resultat med akrylatfärger. När jag kollar på de grundade brädorna ser det inte speciellt välgrundat ut... träet lyser igenom t ex. Varierar lite från bräda till bräda.

Är det värt att prova? Har nån testat grundad panel och akrylat på? Funkar?
 
Jag har målat ett mindre antal brädor direkt på fabriksgrundade.
Ser inget fel i dom fortfarande fina efter 3år.
Däremot har jag en släkting som är målare, denne säger att man ska gärna köpa fabriksgrundade men att man även grundmålar dom ett varv till för bästa resultat.
Kommer nog göra så den dagen jag byter panel.
 
optimum
Vårat hus var alla panel så kallat "grundmålad" från fabrik. Färgaffären sade till oss att det var mest för att ge träet lite skydd men knappast var den grund som färdigfärgen behövde.

Vi grundmålade rejält med grundfärg och sedan två lager akrylatfärg och idag mer än 30 år sedan är träpanelen i nyskick. Dock en gavel med södersida där solen tagit hårt har jag bytt några panelbrädor.

Ångra absolut inte att vi tog färgaffärens rekommendation. Det gick åt en hel del grundfärg då träet sög åt sig rejält.
 
Var väl lite det svaret jag väntade mig. Men då känns det ju ovärt att köpa grundad panel som är dyrare, bara för att sen ändå få grunda...

Är det ingen som färdigstrukit fabriksgrundat panel som fått ett bra resultat som hållit bra genom åren?
 
Finns lite olika där. Vissa grundade paneler är mellansrykna också. Men ovasett får nog bästa resultatet att måla. 2 gånger på plats.
 
optimum
Ska du köra med akrylatfärg så är det grundolja på ändträ, sedan grundfärg och 2 lager färdigfärg.
Då håller det i många år

Grundad panel kan vara bra som ett skydd tills du hinner måla men knappast något som duger för färdigmålning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.