Hej,

Är det någon som har erfarenhet av grundmålade fasadpanel vid leverans, dvs när panelen levereras grundmålad från fabrik. Ska ha faluröd färg så man undrar ju exakt hur bra kvalité det är på grundmålning som kommer? Någon som har erfarenhet?

MVH

Sunemnags
 
Vi hänger på samma fråga, ang. skyddsmålning/grundmålat vid leverans.
Det sägs att det ska hålla för vintern och att man inte behöver skynda med att måla huset...
Någon med erfarenheter om detta..?
 
sunemangs skrev:
Hej,

Är det någon som har erfarenhet av grundmålade fasadpanel vid leverans, dvs när panelen levereras grundmålad från fabrik. Ska ha faluröd färg så man undrar ju exakt hur bra kvalité det är på grundmålning som kommer? Någon som har erfarenhet?

MVH

Sunemnags
Om du skall riktig faluröd slamfärg, så går detta INTE att måla på de grundmålade bräderna. Se fram emot ett administrativt helvete för att få obehandlad fasad alternativt grundmålad med riktig slamfärg. Det brukar kosta extra om det ens går att genomföra.

Är det faluröd oljefärg du skall måla med är det inga som helst problem med fabrikens grundmålning. Kvaliteten på grundfärgen är "så-billigt-som-möjligt". Det är i princip bara ett transportskydd.
 
Johan Gunverth skrev:
Kvaliteten på grundfärgen är "så-billigt-som-möjligt". Det är i princip bara ett transportskydd.
Fick beskedet att det ska kunna klara höst/vinter och vår innan man behöver måla.
Skulle säljare/bolag äventyra sitt rykte och försäkring med felaktiga uppgifter som dom själva får rätta till/betala om det skulle hända något efter deras rekomendationer??

Jag har ingen aning, bara vet att vårt hus kommer skyddsmålat från början.

Ingen som har erfarenhet av sådant och vet hur huset är/blir efter en höst/vinter och vår utan att ha lagt på slutlig färg?
 
Hej,

Jag vet att skyddsmålning klara en höst/vinter utan större problem. Det jag har varit intresserad av är slamfärg och möjlighet att få fasadbrädorna målade med detta vid leverans. Är det någon som vet?

Är det någon som ahr stått i garaget och själv grundmålat brädorna med slamfärg innan dom spikades upp för första gången?? Hur gick detta??

MVH
Sunemangs
 
Vi ville själva ha falufärg (svart) till vårt nybyggda hus - färdigmålat innan uppsättning. "Vår" målare meddelade dock att i de apparater de använder kan de INTE köra äkta falu röd färg p g a att den innehåller oxider som förstör maskinerna.

Jag kontaktade Falu Rödfärg och frågade om målning själv, och fick till svar att det inte skulle vara något problem.

...och hur slutade det hela? För vår del blev lösningen att "vår" målare istället grundade brädorna med svart grundfärg, lade sedan på ett lager Nordsjö Kultur V-färg (mellanstrykningen) och så målade vi själva sista lagret nu i somras. Nordsjö Kultur V är en färg som skall efterlikna utseendet på Falu Färg. Och jag måste säga att det blev SKITSNYGGT!!! Hela huset ser sidenmatt ut. Kan rekommenderas. Alcro har något liknande.
 
sunemangs skrev:
Hej,

Jag vet att skyddsmålning klara en höst/vinter utan större problem.
Jag får tacka för svaret, det var de jag sökte.. Ursäkta att jag tog upp plats i tråden med följdfrågan.
 
Är det någon som vet hur kallt det max får vara för de olika utefärgtyperna? Jag kan börja med slamfärgerna:
Slamfärg +5 grader.


mvh
David
 
Hej Ellax,

Jag trodde inte man skulle grunda med något annat än just slamfärg om man skulle använda någon av slamfärgerna som finns på marknanden???

Sunemnags
 
Nordjö Kultur V är inte någon äkta slamfärg. Det är liksom det som är finessen. Det är en "traditionell" oljefärg som ser ut som en "traditionell" slamfärg.
 
OK, då kommer jag tillbaka till min första fråga, dvs om man nu ska måla med "riktig" slamfärg så vill man ju inte få fasadbräderna grundmålade med något annat än just slamfärg, är det någon som har erfarenhete av detta?
 
  • Gilla
Amazonic
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.