Vi har byggt ett hus som är grundmålat från fabrik. Det stod klart för nån vecka sen.

I augusti tänkte vi köra igång med målningen (Demidekk). Behöver man grundmåla en gång till eller är målningen från fabrik fullt tillräcklig?
 
Teknos som vårt var grundmålat med från fabrik intygade skriftligt till oss att detta va fullt tillräcklig att måla över med demmidek.
 
Jag har nyligen målat mitt hus som blev färdig för en månad sedan. Huset var grund målat men målaren som målade huset rekommenderade två strykningar. Jag kan nu intyga att han hade rätt. Jag har använt Perfekt från Beckers. Demidekk är åxo med på "bra köp" listan från Folksams färgtest 2012.
 
Ja måla två gånger med kulörfärgen ska man alltid göra
 
Jag vet att det är en gammal tråd och inte till någon nytta för TS, men eftersom det kanske är någon som läser detta och som står inför samma funderingar i framtiden ger jag mitt råd och erfarenheter från nymålning.

Även vårt hus var grundat från fabrik (väldigt tunt dock), men vi fick rådet att olja in ändträ och kvistar, grunda en gång och sedan avsluta med två lager av slutfärgen. Det tog sin lilla tid, men nu efter drygt 4 år ser det fortfarande nymålat ut. Hur det hade varit om jag skippat olja och grundfärg kan jag naturligtvis inte svar på, men den extra grundningen är i alla fall inget jag ångrar. Vi använde Beckers Perfekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.