Jag har nu grundmålat en möbel i furu EN gång. Tycker dock att det blev "randigt" av penseln (som faktiskt var av bra kvalitet - det var nog inte lika bra kvalitet på målaren ;) ). Antar att jag använde för mycket grundfärg eftersom det blev randigt? Tidigare när jag har grundmålat har det inte blivit randigt och jag har då använt exakt samma pensel och exakt samma grundfärg..
Dessutom ser man fortfarande att möblen är i furu..
- Ska jag grundmåla en gång till ELLER lackmåla två gånger?
- Vilket är att föredra och varför?

Innan jag började måla hade jag tänkt grundmåla EN gång och måla med lackfärg TVÅ gånger.

Jag slipade hela möblen innan jag började grundmåla.
- Om jag ska grundmåla två gånger, ska jag då slipa emellan målningarna?
- Om jag bara grundmålar en gång, ska jag då slipa mellan grundmålningen och lackmålningen?
 
Var möbeln målad innan?

Är det första gången möbeln målas, alltså färg på rå furu, så måste man antingen måla med oljegrund eller slipa ned fiberresningen efter vattenbaserad grund och måla ytterligare en gång med grund. Jag brukar alltid måla två gånger med grund för att den är billigare och för att få det att täcka bra.
 
  • Gilla
Norda78
  • Laddar…
Målda grund, spackla ev jack o dyl, slipa, måla grund igen och sedan färdigstryk 2ggr. :)

Lite randigt blir ändå, men väldigt marginellt. Måla flödigt, men utan att det rinner. (svårt då det är smala ytor)
Lycka till!

/Thomas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.