Hej!

Växthuset är 3.05x4.54m och jag har bifogat den infon som finns från tillverkaren.

Jag tänkte följa denna guide från Finja med tillägget att ha ett isolerande lager av cellplast i mitten för att inte värmen ska smita ut via golvet.
https://www.finja.se/storage/ma/ddf...55497E4C78987A570E300957C5346/5081_GDS_sv.pdf

Jag vill såklart gräva så lite som bara möjligt (handgräver), så därför funderade jag på: kan jag följa guiden från Finja och gräva 50cm där jag ska gjuta, men sen endast gräva cirka 20-30 cm i mitten där jag ska lägga cellplast (jag tänkte en skiva cellplast, dvs 10cm)? Det sparar ju en hel del bortforsling av jord. Men finns det risker med att göra på detta sätt?

Vi ska inte ha någon golvvärme i växthuset. Det ska främst användas till att ha middagar etc i, snarare än ren odling.

Stort tack!
Skiss av växthusgrund med mått och uppbyggnad av lecablock murerade på gjuten grund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sektionsritning av växthus på mur med angivna mått för höjd och murhöjd. Ett växthus med röd trästomme och genomskinligt tak, omgivet av grönska och med murad grund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har själv planer på att endast gräva ett dike för grundmuren och ta bort mindre inne i själva växthuset. Jag ser ingen fara med att göra så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.