Vi har tänkt byta till marksten på vår garageuppfart i s b m att vi återställer efter en omdränering. Uppfarten lutar rätt kraftigt, består av packad sand och har nu en beläggning av asfalt. Den har inga märkbara tjälproblem, men är vär efter 40 år inte så slät längre...

Marken runt huset består av grov, röd sand med stenar upp till "kattskallars" storlek. Vi bor i Sävar, strax norr om Umeå.

Fråga: Bör vi markisolera med t ex Styrofoam innan vi lägger bärlagret, eller räcker det med att vi gräver ut t ex 40 cm och lägger markduk? Synpunkter? Erfarenheter?

Mvh

Anders
 
Vad har ni under sanden? Så långt norrut som Sävar kommer ev tjäle att gå djupt på en skottad infart 1,5-2m djupt är inte alls otroligt. Så har du tjälskjutande mark under sanden räcker det kanske inte med 400 mm utgrävning. Å andra sidan, har du helt tjälfri mark sparar man ju en bra slant på att slippa xps:en. Så börja med en ordentlig bedömning av din mark.
 
Jag kan ju inte vara 100% säker, men utifrån det som vi såg när vi grävde upp för dränering och anslutning till dagvatten så är det precis samma grova, röda sand ner under huset. Grannen borrade för markvärme för några år sedan, och enligt honom var det samma sorts sand ner till ca 40 m djup...
 
Tja har du 40 m sand under tomten lär det inte skjuta. Då skulle jag bara gräva ut för bärlagrets skull, och det behöver nog inte ens vara 400 mm OM det är ren sand utan ler-fraktion. Kanske 200-250 mm skulle räcka?
 
  • Gilla
Torbjörn Berg och 1 till
  • Laddar…
Hm, hur vet man om det är lerfritt med säkerhet? Det jag kan säga är just det att jag inte såg någon annan typ av mark när vi grävde upp, samt att det inte verkar finnas några tecken på att marken egentligen rört sig under uppfarten tidigare.

Jag vill ju inte vara dumsnål och få en ojämn uppfart om några år, men kassaflödet är en viktig sak att ta hänsyn till... Funderar som det ser ut nu att isolera under uppfarten men inte under resten av plattsättningen, dvs gången in mot entrén.

Vad gäller hållfastheten på isoleringen? Styrofoamen har 250 medan Jackofoam har 200. Ingen egentlig prisskillnad i utgångsläget mellan dessa, men jag kan ha lite förhandlingsmån vad gäller Jackofoamen, kanske...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.