Hej,


Nu ska jag så småningom börja med grundarbetet för vårt garage. Planen är att göra så mkt som möjligt själv.
Så nu har jag googlat och sökt men inte blivit något klokare på hur jag ska göra.


Huvudbyggnaden som byggdes under förra året är pålat och har förstärkt platta pga att tomten mest består av lera.
Men när det kommer till garaget så vet jag inte riktigt hur mkt man ska göra.
Vissa säger att det inte behöver pålas då det är ett garage, andra säger att det räcker med en förstärkt platta.


Enl pålprotokollet så är det mellan 6-9 meter ner till berget
Själv har jag inget emot att påla, men vill såklart inte att det ska dra iväg i pris i onödan.
Tänkte även förbereda för att sätta in en tvåpelarlyft i ett senare skede.

Vad skulle ni gjort?

Garaget kommer se ut enl ritningen nedan.
Ritning av ett garage med måttangivelser och byggnadsarea på 69.7 kvm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Påla annars kommer du bara att ångra dig när det sätter sig
 
Ja, jag tror att det är enda sättet om man vill ha en bra magkänsla :)

Sen finns det en mångd olika varianter vad gäller grundförstärkning. Vad tror ni är tillräckligt?
Jag har tänkt köra dubbelarmering med grövre armeringsnät, eller är det att ta i?
 
Beror ju lite på vad du tänkt ha garaget till. I normalfallet så räcker det med 100mm tjock med enkelarmering i underkant. Typ #8100 armeringsnät.
 
Det ska bli ett vanligt personbilsgarage med 1 eller högst 2 bilar. I framtiden så kanske det blir en mindre 2-pelarlyft också, så tänkte passa på och gjuta en vot för den på en gång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.