Har läst flertalet trådar i ämnet men här kommer ytterligare en för att få feedback på min idé då det är lite särskilda förutsättningar.

Markförutsättningar:
20cm matjordslager, 3-4m sandmorän och därefter lera ner till berg som ligger 12m under mark vid vägnivå. Uppgifter från borrning av energibrunn 2m från knut på tänkt tillbyggnad.

Befintligt hus har en källargrund och för denna är urgrävt 3m under FG med 40cm makadam under källargolv. Rikligt grundvattenflöde med höga halter av järnslam varför dräneringen spolats årligen sedan huset var nytt -93. Då huset ligger i slänt med stora höjdskillnader är ingen risk för stigande grundvattennivå så länge dräneringen inte är tät, då det finns gott självfall.

Grävprov på aktuell yta visar på att återfyllnad efter källarbygget skett med den naturligt förekommande sandmoränen. Marken har historiskt varit ett grustag vilket diverse gropar i skogen bredvid tomten vittnar om.

Min planerade åtgärd
Jag skall nu bygga till med ett garage enl. skisser/ritning. Fronten på garaget får FG 50cm över befintlig marknivå, och bakkant på garaget får FG 120cm över befintlig marknivå, på en längd om 7,3m. I bakkant vill jag inte ha en slänt som tar upp en massa yta, utan behöver få ett högt vertikalt avslut.

Har tittat på L-stöd, men tycker det är för dyrt och klumpigt att hantera för en DIY-person som undertecknad. Då jag har erfarenhet av att bygga egna stödmurar med skalblock sedan tidigare har denna idé dykt upp.

Och förslaget som jag nu har ser ut enl. följande.

1. Dubba och gjuta på en förhöjning av min befintliga källarnedgång, som får verka som "vägg" i grundläggningen av nya plattan.

2. Schakta av all matjord från hela området.

2. Gräva ur ett brett "dike" tvärs från väggen från (1), ut i vinkel och sedan uppåt emot vägen. Dränera och gjuta sula för skalblocksmur, samt bygga densamma.

3. jämna ut befintlig moränmassor till ett jämt lager innanför min stödmur, samt fylla upp med makadam till nivå före isolering.

4. Som skisserna visar låta skalblocksmuren upphöra när dess funktion som kontrefor inte längre är nödvändig, och när marknivåerna medger konventionella kantelement.

5. Gjuta platta upp i nivån med skalblock respektive kantelement. Isolering på insidan skalblocksmur före återfyllnad/gjutning.

Förtydliganden
* Spiraltrappan ner till källarnedgången är en idé som kanske får stryka på foten beroende på hur jag upplever garaget vid färdigt. Det blir kort parkeringsyta, och kanske bygger jag ett bärande golv över den del som inte krävs för frihöjd i trappan. Detta byggs i så fall i stål med plåtgolv.

Bryderier
* Är grundkonceptet en god idé?
* Syftet med att låta skalblocksmuren upphöra är att slippa mer än nödvändigt av det stora arbetet med den. Är detta korkat, borde jag istället bygga skalblock hela vägen runt?
* Slutligt alternativ skulle vara att slänta 2:1 i alla riktningar för att kunna göra platta med konventionella kantelement i alla riktningar, men på grund av närhet till tomtgräns, vill jag gärna ha plan sluttande mark vid sidan av garaget.

Blir alltid långa inlägg när jag sätter igång att skriva, och hoppas någon orkat läsa och vill bolla lite med mig. :)

Här kommer lite bilder som förtydligande.

3D-ritning av tilltänkt byggprojekt med garage, stödmur och källarnedgång, person stående för skala.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-ritning av tillbyggnadsprojekt med garageplatta, stödmur och spiraltrappa vid källarnedgång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Nedan bild är underifrån)
3D-skiss av planerad tillbyggnad med marksektion och stödmur. Illustration av byggprojekt med en person som står på marknivå vid en föreslagen tillbyggnad med stödmur. Arkitektritning av en tillbyggnad inkluderande garage, visar planlösning och mått, rödmarkerat indikerar befintlig byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-ritning av ett hus med tillbyggd garagekonstruktion i gråskala.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vy över en trädgård och hus med grön gräsmatta, grusgång och bilparkering, tagen från ovan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Schematisk längdsektion av markprofil med mätningar för planerat byggprojekt, inkluderar jordlager, lera och berg samt energibrunn.
 
  • Gilla
matsirom
  • Laddar…
Fortsätter själv då med hopp att få lite stöd. :)

Har läst om många olika koncept som sagt, inte minst här på byggahus, och många löser problemet med att först bygga en stödmur på samma sätt som jag tänker.

Detta leder mig till 2 frågor.

1. Gjuta plattan PÅ eller INNANFÖR muren? Jag har alltid trott att man vill ha plattan flytande innanför muren för att inte få onödigt höga tryck i förbandet i det fall man får mindre sättningar. Men flera exempel visar på gjutning där plattans kantbalk byggs ovanpå stödmuren.

2. Allt i ett stycke? Ett klart mer avancerat formningsprojekt, men skulle man kunna gjuta sulan som etapp 1, och därefter forma upp den vertikala väggen i muren och gjuta dem tillsammans med plattan? Ser ju fördelen i att man blanda med tombola en gång för sulan, och därefter ta ut bilen och få allt klart på en gång.
 
  • Gilla
matsirom
  • Laddar…
"Som trådskapare kan du markera bästa svaret".

Hmm.. Vad skall jag välja? ;):D

Idag har jag landat i ett koncept som jag tror på, och därefter upprättat denna konstruktionsritning som jag hoppas min bygglovshandläggare skall kunna acceptera. Skickad till min KA idag så får vi se vad han säger.

Skärmdumpar, samt lägger en lite bättre bilaga som pdf.

Någon som vill yttra sig nu? :)

Konstruktionsritning av projekt med detaljsektioner och en 3D-modell bredvid bilder på befintligt hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Peterr89
  • Laddar…
Insåg just själv köldbryggan i murens överkant. Detta måste nog lösas på något sätt.
 
Hej,
Tänkte jag svarar så du får lite feedback iaf.

Vi byggde hela vårt hus på det sättet du vill göra och det fungerar bra.
Vi har 1M fall på marken så vi formgjöt sulan och sen formgjöt vi grunden i 8M sektioner. 30cm tjock med 10cm cellplast i mitten.
Sen limmade vi på cellplast längs med muren i höjd med plattan. Lättbetongblocken (365mm)täckte sedan cellplasten.
Ska du inte mura upp garaget så är det väl bara att regla upp och isolera innanför regeln, så är köldbryggsproblemet löst.

Här är några bilder som kanske hjälper dig med ditt projekt.

Nyformgjuten grund i sektioner täckt av snö med byggnad och träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förberedd betonggrund med armering, isolering och foten på den som bygger synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lycka till med ditt projekt.
 
  • Gilla
David_Berglund
  • Laddar…
Tack för svaret. Ser ut som ett digert gjutprojekt!

Hela min befintliga källare är byggt med prefabricerade väggelement med 50-150-50 och det ger otroligt god isolering. Sista bilden som referens men råkar vara en regel i vägen.

När det kommer till min grund så har jag justerat planen enl. följande. Sula och skalblock hela varvet runt istället. Lite mer gjuta sula men när jag ändå håller på kanske det inte gör så stor skillnad och det blir som fördel likformigt hela varvet utan övergångs som kan ge upphov till sprickor.

Som lösning på köldbryggan övergår jag från 190 till 150mm block de översta två skiften, vilket ger plats för ett sockelelement som isolering utanpå, med en liten droppkant emot muren som ger utrymme för ett lager puts.

Är tämligen beslutsam i att gå på denna linje. Någon som ser några större brister? Kantarmering i plattan blir bara ett par 12’or i nätet eftersom väggarna kommer stå på muren.
 
  • Teknisk ritning av en grundkonstruktion för hus med isolering, armering och skalblock.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sektionsritning av källargrund med isolering, sula, skalblock och puts i överskärlig detalj.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Prefabricerade väggelement i källare med synlig isolering och en regel som delvis skymmer sikten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Gudahov
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.