Ska till och bygga ett plank i sommar (bygglov ordnat förra året).
Har konstruktionen av planket klart för mig: 95x95 stolpar och två typer panel. Första 1,5 metern av planket blir det stående panel (antingen helt tätt med lockläkt eller enbart panelbrädor med några milimeters mellanrum). Sista 0,5 metern blir det liggande ribbor av antingen 45x45 reglar eller 23x36 läkt (beroende på om det blir lockläkt eller ej för att få samma tjocklek på planket) med 1-2 cm luft mellan ribborna.
Stående panel spikas/skruvas i åtminstone 2 liggande spikreglar 45x95. Kan tänkas att det blir 3 spikreglar om det känns bättre.

Det jag inte har helt klart för mig är grundläggningen. Hade i första hand tänkt köra med färdiga betongplintar 700 mm höga, med fasta stolpskor (har fått för mig att ställbara skor är sämre konstruktionsmässigt). Överkant på plint tänkte jag mig skulle sticka upp 5 cm ovan marken.
Jag hade tänkt mig gräva ner 750-800 mm i marken, lägga en markduk och sedan i med drygt 100 grus/makadam eller något liknande dränerande.
Bor i Mälardalen. Har lite dålig koll på markförhållandena just på min tomt. De få gånger jag grävt lite på andra ställen i andra syften har jag kanske grävt runt 3 dm som mest, och skulle vilja kalla marken för hård lerjord. Osäkert om det kan råda andra förhållanden där planket ska stå.

Typ av grundläggning beror väl på 2 saker om jag begripit rätt: vindlast och tjäle. Och här kommer mina funderingar. Någon som har koll på vad som blir bäst?
c/c på stolparna (och således plintarna) är, om jag mäter exakt på ritning, 1,93 meter. Planket ca 2 meter högt. Vindlasterna är jag inte särskilt orolig över...eller?
Vilken sida ska stolpfästena sitta på i förhållande till plank och vind? Ska fästena sitta på ut- och insida av planket eller tvärt om?
När det gäller tjäle har jag läst att man bör gräva till tjäl/frostfritt, men om jag tolkat kartan rätt så pratar vi 1,6-1,7 meter. Känns lite overkill att gräva så mycket. Med ett dränerande gruslager under plinten, motverkar man inte tjälskjutningen då?

Mycket text blev det, men alla synpunkter och tips gällande grundläggningen är välkomna!
 
Inte tid med långt svar just nu men kan säga att mitt plankbygge som är pågående är snarlikt ditt förslag. 70 plintar med grus runt/under är så mycket man KAN göra. Det räcker i de flesta fall. Fast är det lerjord ala gammal sjöbotten då är tjälen inte att leka med. Jag satte plintarna cc150. Mitt plank är högt 210cm och jag vill helst slippa sidostöd därav det korta cc. Det kan vara bra att köpa hem några 50 plintar också (en dröm att handskas med jämfört med 70) utifall man går på en stor sten där. Då sittet 50 minst lika bra som 70 i alla fall. Jag körde med 95/95 stolp. 45/70 * 3 spikregel som jag hade tänkt såga ur lite i stolpen och stoppa in skruva fast. Det tig sån j&@la tid så jag köpte långa m10 vagnsmutter och drog genomgående stolpe och regel overkill ja men gick fort och bra. Sedan 28/120 lockpanel. Hade förts tänkt använda obehandlat och måla snyggt men arbetsinsatsen underhåller ich priset avskräckte. Nu blev det tryckimpregnerat alltihop. Perfekt kommer gråna lite. Kanske oljat det om några år. Kanske inte det håller i alla fall! Får se hur mycke spillolja jag får tag i 😱
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.