Hej.
Jag planerar att fylla ut vår sluttande tomt för att få lite mer gräsmatta och för att maximera ytan tänker jag bygga en stödmur istället för en slänt.
Stödmuren blir ca 1,2m hög och jag planerar att bygga den av Leca-block murade på en betongsula.
Muren kommer dels gå parallellt med sluttningen men även svänga av och gå rakt in mot sluttningen och utgöra "sidovägg" för bilnedfarten till garaget som står på den lägre delen av tomten. "Sidoväggen" kommer alltså "ätas upp" av marklutningen och det jag funderar på är hur man gör med grundläggningen här. Gräver man ut ända ner till samma nivå som grundläggningen av nedre delen av muren eller gör man nån slags "trappstegsgrund" eller rent av en "ramp"??

Jag hoppas ni förstår hur jag menar.
Bifogar två skisser för att förtydliga lite.
 
  • Stödmur.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mur in i slänt.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade gjort en lutande sula med en trappformad klack att mura på.
Glöm inte dränera ordentligt, är väldigt viktigt för hållfastheten


---
I am here: http://tapatalk.com/map.php?pmqcla
 
Tack för svaret Larsa!
Menar du att man gör "trappsteg" längs hela sulan för Lecastenarna att stå på. Jag kan tänka mig att det är svårt att beräkna exakt vart varje sten hamnar i förväg och således exakt vart varje trappsteg ska vara.
Lecablock är ju iofs. lätta att skära till så det kanske räcker med en klack i början och sedan skär man till stenarna efter lutningen på sulan alternativt skär till dom efter vart klackarna har hamnat??
 
  • Sula till muren.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sula till muren2.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Att gjuta trappformat är skitjobbigt och som jag förstår det onödigt. Frågade runt en del om detta själv innan jag travade mursten här på tomten. Använd hela stenar och fyll ut med stenmjöl eller något fint material. Därefter får man fylla med tex 0-32 upp över första stenraden.

Jag har sett några exempel där man travat leca i sluttning och sedan fixar man det krokiga med en toppgjutning. Ser helt galet ut men vissa påstår att det fungerar....

Jag tror att ditt stora problem är att få muren att inte dö första vintern Se till att fylla på med väldigt mycket icke tjälskjutande material bakom muren. Först 8-16 närmast muren för att dränera, sedan 0-32.
 
Jag håller med föregående talare, med tillägget att det är väldigt bra att ha en dräneringsslang i botten bakom muren.
 
Redigerat:
Just det, dränslangen glömde jag. Det är till den som vattnet ska rinna genom 8-16 fraktionen.
 
Tack för tipsen!
Jag fortsätter med min CAD-modell i Paint för att få en visuell bild av det hela och för att se om jag förstått hur ni menar.
Man kan ju fundera på om det behövs någon gjuten sula i den sluttande delen eller om man bara ska packa ihop ett bärlager. Jag tänker att det kanske finns risk att allt vill glida ner längs plattan?

Jag har en broschyr från Weber där dom beskriver hur man murar upp stödmurar i Leca upp till 1.5m höga. Dom rekommenderar att man med jämna mellanrum gör en L-profil och använder ett bi-stål som stag. Se bild:
Om man följer dessa anvisningar, dränerar ordentligt samt ställer allt på en gjuten bottenplatta tycker jag att muren borde bli stadig.
 
  • Sula till muren3.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mursnitt.png
Du glömmer det allra viktigaste. Det är så viktigt att det stjälper hela projektet om du inte är väldigt noggrann med det.

Ett ordentlig underarbete för sulan. Det skall göras på samma sätt som för en prefabmur eller stensättning.

Vad visar fig c?
 
Om du följer Webers anvisning så blir det nog bra, men som tihimas antyder gör jobbet i botten ordentligt.

Tihimas, visst är det så att man får slarva lite med underlaget när man gör en gjutning i botten? Det är ju lite av poängen med gjutningen. Jag byggde i höstas en svängd stödmur och grävde då ur och gjöt cirka 25x30 med fyra armeringsjärn i. Den klumpen/balken kommer aldrig gå av oavsett sättningar under....
 
Vad är skillnaden mellan prefab och hemvispat?

a) Platsen för tillverkningen.
b) Den lägre kvaliteten på hemvispat.

a) talar för att skillnaden är... ingenting.
b) talar för, om något, än större noggrannhet med underarbetet.
 
Bra att du tar upp det med underarbetet under sulan Tihimas!
Jag har givetvis tänkt ha nån slags grundläggningsbädd under sulan men jag inser nu att jag inte riktigt funderat igenom exakt hur man gör den. Vilken materialtyp, vilket djup etc. Alla tips, råd och erfarenheter mottages tacksamt.

tihimas skrev:
Vad visar fig c?
Den undre bilden visar muren uppifrån (med stagjärn etc. inritat) och C är avståndet mellan "L-stöden". Värden på b, och C finns tabellerade beroende på murhöjd.
 
Redigerat:
Om du dränerar bakom muren kan du göra en enkel botten, som för stensättning. Jag skulle valt 30 cm schaktdjup.
 
Personligen hade jag absolut valt att luta muren innat, och kanske gjort stravpelare invandigt eller till och med utvandigt, eller kors, for maximal stabilitet. Kan bli snyggt och bra mycket mer hallbart. Minnst ett draneringsror per meter skulle jag ocksa lagt in, pa 20cm och 60cm om vartannat. Du kan toppa med en platta over varje travpelare dar du kan sanka in ett smidesjarnracke for att gora det boll- och barnsakrare! Sjalvklart aven en dranering nedanfor muren (kan goras enkelt med formgjuten cement. Om du vill ha en snyggare mur kan du aven formgjuta stenar i cement med pigment for att fa det att likna natursten, garna med oregelbundna glipor mellan stenarna dar det efter nagra ar kommer att blir en trevlig gronska. Du kan hjalpa naturen pa traven om du har gjort sten som liknar natursten (oregelbundet, skrovligt etc.) och fa en snygga mossa genom att kora mossa du plockat i skogen eller grasmattan i en mixer med vanligt mjolk och sedan pensla pa stenytan. Lycka till!
 
Ja helst skulle jag vilja ha en naturstensmur men jag tror inte att jag klarar att bygga en själv och efter att ha fått några "mellan tummen och pekfingret offerter" från två entreprenörer så har jag raskt slutit bort det.
Apropå formgjutna stenar, menar du att man gjuter sten för sten eller en hel "vägg" med stenar?

Eftersom min mur bara ska vara 1.2m hög (dvs. drygt midjehög) tror jag att det går att bygga den utan lutning. Jag tror också att Lecas rekommendation med strävor i rostfritt bistål fungerar så pass bra att man inte behöver strävpelare.
Hur menar du med ett dräneringsrör per meter? Är det genom muren du menar?
 
Nar jag tanker stodmur da tanker jag pa japanska matt med allt vad regn och jordbavningar heter! Sa visst klarar du dig pa det du beskriver. Personligen ar jag en sadan som alltid gor allt med bade hangslen och balten. Vem vet hur klimatet ser ut om 50 ar?

Du kan antingen bygga ett par tre olika formar i plywood (finns beskrivningar pa natet) dar fem sidor ar raka och den sjatte (den som pekar ut) ar avgjutning av nagon snygg natursten. Sedan blandar du bara i pigment och grus och annat i cementen (lite lite olika for varje sten) och gjuter sa mycket du behover. Tar tid och ar pilligt men blir snyggt och inte dyrare an att kopa lecablock. Du behover inte gjuta solida block heller. Det finns aven formar att kopa pa natet som du staller upp mot en lecablockvagg och gjuter in i, da far du kvadratmeterstora naturstensmonster i betongvaggen. Det kostar mer och ar nog inte sa himla enkelt dock.

Draneringsror skulle jag lagga igenom muren, som gar perforerat genom hela systemet sa att vattnet snabbt kan hitta ut till andra sidan. Din mur kommer bli en liten biotop! (^-^)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.