Hej

Planerar just nu sommarens projekt. Vill göra en altan längs med huset på vilken man senare kan bygga in inglasning med hyffsat varmt golv. Inglasningen kommer att fästas i huset och kräver att altanen står stilla. Bor i Norrland där tjälen går djupt och har uteslutit plintar då jag inte litar på att det funkar utan att gräva riktigt djupt vilket blir en väldans jobb då vi tänkt oss en stor altan.

Jag har fått tipset att gräva bort 40cm, padda, lägga duk + singel, padda, lägga markisolering och sedan 5cm sand på vilket man ställer betongplattor. På detta är det då tänkt att man kan bygga altanen. Vad tror ni om det? Vilken tjocklek på isoleringen krävs för att det inte ska frysa under? Denna konstruktion är ju kall.
 
Du lär få problem när du sen gör inglasningen om du ställer det på plattor.

Sent from my HTC Desire S using Byggahus
 
Kan du utveckla? Vilka typer av problem?
 
Det kan ju röra sig å då kan ju glaset gå sönder.

Sent from my HTC Desire S using Byggahus
 
På vilket sätt menar du att denna konstruktion skulle röra sig mer än något annat? Med rätt isolering tänker jag mig att allt ligger still. Samma grundprincip används ju när man gjuter platta (vilket också är ett av alternativen som diskuteras). Jag är lite rädd att punktlasten som uppstår med plattor kanske kan vara ett problem (inte för altan men för en inglasning) vilket talar för att en gjuten platta kanske är bäst. Dock är den föreslagna konstruktionen lättare att göra och billigare.
 
Ska du göra en inglasning så gjut plintar eller gjut en platta. Det finns fina maskiner att hyra med motorborr som dessutom går hjul så man lätt kan rulla runt dom i trädgården. Bor du i Norrbotten har ni ju fruktansvärda snölaster som jag nog inte tror ditt grundförlag och en inglasning håller för.
 
Tack för svar, det är precis vad vi beslutat oss för nu. Vi bygger först en tvådelad altan enligt konstruktionen ovan. Sen river vi en altandel när det blir dags för inglasning och gjuter då... Återstår att se om altan står stilla eller inte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.