Hur kommer det sig att Boverket rekommenderar minst 250mm isolering under platta med golvvärme, medan ingen byggare jag pratat med vill lägga mer än 200mm?
 
eller väldigt kallt ;)
 
Själv har jag 250 i garage och förråd, i själva husdelen har jag 350.

Huset ligger i Göteborgs trakten, men jag kände ändå att jag hellre vill ha lite extra, jag tror jag får igen det i längden.
 
Har du golvvärme så kommer ingen värme att försvinna till grunden med den isoleringen  ;D ;D

Själv har jag 35cm under huset och 15cm under garaget. Som egentligen ska bli en kallgarage, men ändå har fått golvvärme.

Rekommendationen av boverket är värdet på "minst" tjocklek. Dom bryr sig inte om din el-räkning :-/
 
Kan vara sant att man inte kännar så mycket på det, men i mitt fall så är det nog en bra ide.

Detta pga jag inte har golvärme(utom i våtutrymmen) utan luftburen värme.
Jag tror att det är lätt att känna att det är lite kallt om fossingarna annars och då höjer man värmen, vilket varken är vidare skönt eller billigt
 
Annars så är det just om man har golvvärme som isoleringen behövs.

mvh
david
 
En i sammanhanget antagligen dum fråga.
Påverkar makadamtjockleken behovet att isolertjocklek?

mvh
David
 
makadam är till för dräneringen under huset.

Isolering är för värmeförlusten av huset.
 
Det förstod jag. ;)
Jag undrar bara om packat makadam hade en isolerande förmåga, vilket den med högsta sannolikhet inte har.

mvh
David
 
Svar nej. Vi har under huset 35cm cellplastisolering, med inkommande vatten mellan isolering.
Under garaget bara 15cm.

Jag ville ha från början kallgarage men grundentreprenören föreslog att lägga till golvvärme, (kostade inte så mycket mer) och han sa att vill man nån gång använda garaget till något annat skulle vara bra att ha.
 
HBK skrev:
Hur kommer det sig att Boverket rekommenderar minst 250mm isolering under platta med golvvärme, medan ingen byggare jag pratat med vill lägga mer än 200mm?
Boverket är en myndighet=massor av hängslen och livremmar på allt publicerat material :surprised:

För alla inbitna....kommer här ett par länkar där man kan skapa sig en egen uppfattning. Jag nöjer mig med 200 mm.

http://www.hig.se/t-inst/forskning/sb/peterroots/slutrapport-1-golv2-del-2.pdf

http://www.hig.se/t-inst/forskning/sb/peterroots/slutrapp-delprojekt-1.pdf
 
David, din fråga är inte så dum för det har faktiskt en viss påverkan på varandra, men inte ur isolersynpunkt.

Man ska ha minst 200 mm kapillärbrytande material mellan undergrund och betongplatta, cellplast räknas som kapillärbrytande. Nu har väl de flesta både ett rejält lager makadam + minst 200 mm cellplast, men i alla fall :)

En annan sak som inte diskuterats så livligt (vad jag vet) är valet av cellplast. Det finns ju två huvudgrupper, EPS expanderad (vanlig vit frigolit) och XPS extruderad (hårdare, oftast färgad blå eller rosa).

Många kör med EPS, det är billigare (ungefär halva priset mot XPS) och aningens lättare att bearbeta.

Min KA och min materielleverantör tycker dock att man ska köra med XPS, och det av två anledningar.

1. Bättre långtids formbeständighet då den inte komprimeras på samma sätt som EPS.

2. EPS suger i sig lite vatten, efter några år försämras isolerverkan och man kan få kallare golv.
XPS är en helt sluten cellplast och suger ej vatten och behåller därmed sin isolerförmåga.

Kommentarer från panelen?
 
Som frasse nämner i tidigare inlägg så är vanlig eps ej helt tät och suger faktiskt i sig fukt. Tryckhållfasthet och deformation på lång sikt kan ju också lägga en tanke på om man lägger EPS. Den sjunker ihop, men hur mycket? Enligt tillverkarna räknar man med en deformation på ca 3-5% på lång sikt, men vissa säger att den kommer att sjunka mer än så.

Priser finns bl a på http://www.faringe.se/priser/cellplast.htm
 
ab-cd skrev:
Som frasse nämner i tidigare inlägg så är vanlig eps ej helt tät och suger faktiskt i sig fukt. Tryckhållfasthet och deformation på lång sikt kan ju också lägga en tanke på om man lägger EPS. Den sjunker ihop, men hur mycket? Enligt tillverkarna räknar man med en deformation på ca 3-5% på lång sikt, men vissa säger att den kommer att sjunka mer än så.

Priser finns bl a på [länk]
Du kan inte dra all EPS över en kam. Högvärdig EPS har lika bra tryckhållfasthet som lågvärdig XPS, och XPS deformeras också någon procent.
 
HBK skrev:
Du kan inte dra all EPS över en kam. Högvärdig EPS har lika bra tryckhållfasthet som lågvärdig XPS, och XPS deformeras också någon procent.
Vilket alltså betyder ju mer isolering desto större sättningar kan det bli i plattan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.