Vi har en 20 år gammal altan på vilken vi ska bygga en inglasad uteplats/"pensionärskuvös" från Willab. Altanen står på plintar på en slänt. Vi har tagit bort trallen och de överliggande spikreglarna. Bärlinorna (45 x 170) är i bra kondition så vi tänkte bygga vidare på dem och befintliga plintar (vilka står direkt på berget) men dock förstärka/dubbla plintreglarna (45 x 70) samt lägga skruvreglarna (45 x 120) tätare med 60 cm emellan (d v s ej cc) för att slippa skära så mycket frigolit (50 + 70 mm tjocka i omlott lager). På frigoliten och skruvreglarna lägger vi golvspån (spontat) och limmar (vattenbaserat lim) fast skivorna i frigoliten samt skruvar spånskiveskruv.
Min fråga är nu: vad vi ska lägga underst och ut mot luften undertill på altanen/uterummet? Syftet med det lagret är väl att främst hindra fuktig och kall luft från att komma in mellan frigolit och reglar, mm, eller? Helst skulle jag vilja ha något skivmaterial som är både fuktavvisande (men andas), tunt (<5 mm), hyfsat hårt OCH prisvärt. Jag kollade Minerit Windstopper: 140-150/kvm !!! Så just nu funderar jag på Asfaboard till en bråkdel av priset (men bygger 13 mm)... Vi tänkte lägga asfaboarden direkt på bärlinorna och på dessa skivor lägga skruvreglarna för att slippa kapa skivorna OCH få lite tjockare frigolit isolering). Har någon några intelligenta alternativa förslag? Och, om så är fallet, även VEM som säljer detta material i norrort (Stockholm)?
Undrar även över tips hur jag bäst förankrar konstruktionen i husets betong "bärlinor" (huset står direkt på urberget på plintgrund). Allt virke till grundstommen är självklart i tryckt material och uterummets bärlinor kommar att ligga i nivå med husets betong "bärlinor".
Jag är novis vad gäller terminologi så jag kanske inte uttryckt mig som en "riktig" byggare men hoppas ändå att innehållet förstås.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.