É
Jag har ett LK fördelar/shuntskåp med 7st slingor. Kan någon ge tips om ett utgånsläge jag ska börja på? Och sen hur jag går tillväga för att börja justera? Tidigare trådar här brukar hänvisa till LKs inviduella beräkningar eller rörmokaren men något sådant finns inte så jag behöver veta hur jag ska börja själv.
https://www.lksystems.se/sv/produkt...cerade-skap/lk-shuntskap-vs2-prefab-77772524/

Jag har långa slingor så pumpen står på max varvtal och returledningens reglerventil (V2) är max öppen. Inkommande (V1) är också max öppen. VF-ventilen är stängd. Temperaturbegränsaren är ställd kring 40 grader då jag har parkett på övervåning.
1. Är detta ett bra utgånsläge på pumpen?
https://www.lksystems.se/globalassets/inriver/resources/se.33.c.184_lk-fordelarshunt-vs2.pdf

2. Hur går jag sen vidare med ventilerna på varje slinga? Dels så finns injusterinsventilerna på framledning där man kan se flödet. Ska dessa stå max öppna först? Sen har vi handmanöverdonen på returen, ska dessa stå max öppna först?
Vad är sen nästa steg? Ska någon av dessa skruvas igen om det blir för varmt? Ska kortare slingor vara mer strypta än de långa?
https://www.lksystems.se/download/72959/SE.33.C.146_LK Värmekretsfördelare RF.pdf?1697881806449

På övervåning med parkettgolv/mellanbjälklag är det 3st långa slingor och en kort.

På nedervåning är det betongplatta 1st lång slinga i ett rum och sen ett stort källarrum där det är kompinerat en 1st lång och 1st lite kortare (stora källarrum ska vara lite svalare).
 
É
Gällande punkt 1 pumpen så verkar jag ha fel där, VF ventil ska inte vara stängd? Ska den vara helt öppen i grundläget? Temp-begränsaren kanske inte fungerar när VF är helt stängd?
 
Difftemperaturen på varje gv-slinga bör vara 5-7°C.
Handmanöverdonen/ställdonen ska vara bortplockade vid injustering.
Difftemperaturen på inkommande/utgående till gv-shunten bör vara 7-10°C.

Golvvärme är trögt system, främst om slingan är ingjuten som det brukar vara i badrum.
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
É
Demmpa Demmpa skrev:
Difftemperaturen på varje gv-slinga bör vara 5-7°C.
Handmanöverdonen/ställdonen ska vara bortplockade vid injustering.
Difftemperaturen på inkommande/utgående till gv-shunten bör vara 7-10°C.

Golvvärme är trögt system, främst om slingan är ingjuten som det brukar vara i badrum.
Okej då har jag någorlunda rätt utgångsvärde. Men sen då? Ska jag aldrig röra handmanöverdonen på returen? Ska jag sänka flödet på injusteringsventil om ett rum t.ex är för varmt?
 
É
Alla flöden steg rätt mycket när jag öppnade VF-ventilen!
 
É
Finns det ingen som förstår sig på sitt golvvärmeskåp? Skruvar alla bara in exakt enligt LKs beräkningar och rör sen aldrig något?

Ingen som vet vad som händer om man skruvar på flödet på framledning respektive retur på varje individuell slinga?
 
Injusteringen gör man normalt bara vid installation eller vid ändring av värmekrets.

Handrattarna används när man "tillfälligt" vill sänka temperaturen i något enstaka rum.

Stryper man flödet på en slinga så kan flödet öka lite/marginellt i alla andra slingor.

För flödet i slingan så kvittar det var flödet stryps.
 
É
Ok så handrattarna ska vara fullt öppna i normala fall? Bara justera framledning? Retur kanske man sätter fjärrstyrningen på? (Som jag inte ska ha).

Men högre flöde ska ge högre värme antar jag? Lågt flöde ger väl samma temp ut på slingan, bara att det går långsammare och svalnar av mer på slutet? Då kan jag inte begränsa tempen till parkett på övervåningen utan betongplattan i källaren kommer alltid få samma temp ut?

LK ska i alla fall ge mig en beräkning imorgon att utgå från. Men vill gärna förstå ändå.
 
É ÉlPon skrev:
Finns det ingen som förstår sig på sitt golvvärmeskåp? Skruvar alla bara in exakt enligt LKs beräkningar och rör sen aldrig något?

Ingen som vet vad som händer om man skruvar på flödet på framledning respektive retur på varje individuell slinga?

Svårt förklara din fråga enkelt. Här är ett försök utan kännedom om ditt fabrikat.

Alla slingor förbrukar hela pumptrycket oavsett hur långa de är. Står alla slingors ventiler fullt öppna fördelas flödet omvänt proportionellt mot slingornas längd, d v s de kortaste får störst flöde, vilket man inte vill ha. Därför behöver man strypa mer för de korta slingorna än för de långa.

Har man flödesmätare för varje slinga, ställer man in flödena efter slingans behov, det är ca 8,6 l/h och kvm, vid tempskillnad 5 C mellan tillopp och retur vid Max värmeavgivning 50 W/kvm.

Vissa fabrikat har komplicerade anvisningar om hur man skall göra. Ett sätt jag tillämpade var att ställa längsta slingornas strypventiler öppna och strypa de kortare på känn, sedan observerade jag resultatet något dygn, dels slingornas returtemp, dels rumstemp och golvtemp, mätt med IR-mätare. Rumstermostaterna stod på Max så motorventilerna var öppna.

Observera att långa slingor kräver stora pumptryck . Om slinglängden fördubblas, fördubblas flödet och tryckfallet ökar fyra gånger per meter i en dubbelt så lång ledning!
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.