Är det någon som har erfarenheter av Grundfos-2. Jag har installerat en 25-40 180. Läser man tumreglerna så är den kanske i minsta laget för min anläggning. Men jag tycker inte att den uppför sig som förväntat. Om jag ställer in den på lägre tre i moden med stigande tryck (vad den nu kallas) så indikerar den ett flöde på 0-0,1m^3 och typ 3W. Tyder inte det på stopp i cirkulationen? Returen blir inte alls varm som den brukade vara innan pumpbytet. Lite värme går ut men det är klent.

Jag har kollat att alla kulventiler är öppna flera gånger. Shunten är jag tämligen säker på att är fullt öppen.

Frågan är ska jag öppna rören och kolla så att jag inte lyckats få in något i dem?

Edit: Om jag stänger flödet med en kulventil visar pumpen samma data.
 
D Daniel 109 skrev:
Är det någon som har erfarenheter av Grundfos-2. Jag har installerat en 25-40 180. Läser man tumreglerna så är den kanske i minsta laget för min anläggning. Men jag tycker inte att den uppför sig som förväntat. Om jag ställer in den på lägre tre i moden med stigande tryck (vad den nu kallas) så indikerar den ett flöde på 0-0,1m^3 och typ 3W. Tyder inte det på stopp i cirkulationen? Returen blir inte alls varm som den brukade vara innan pumpbytet. Lite värme går ut men det är klent.

Jag har kollat att alla kulventiler är öppna flera gånger. Shunten är jag tämligen säker på att är fullt öppen.

Frågan är ska jag öppna rören och kolla så att jag inte lyckats få in något i dem?

Edit: Om jag stänger flödet med en kulventil visar pumpen samma data.
Är det golvvärme vi pratar om? Med radiatorer så kör man den väl på autoläge så om motståndet ökar så varvar den ner (stängda termostater). Har en på hyllan (tror den är kvar åtminstone) som jag haft till lite projekt och det är lite klurigt med hur den kör tills man får rätt på det.

Vill även minnas att stängde jag helt så stannade pumpen helt också.

Du har tryck i systemet? Du har monterat den i korrekt orientering? (fel ger lite knepigt uppförande och den tar nog skada till slut också).
 
Det är ett radiatorsystem med lätt flöde men lite i stösta laget. Pumpen sitter åt rätt håll. Jag kör den inte i autoläget efter som jag då inte har möjlighet att förstå vad den gör. Jag tror dessutom inte att det läget skulle passa min anläggning.
 
Du kan väl köra den i fyra lägen, auto, proportionellt tryck, konstant tryck, konstant varvtal. Tror du ska sikta på det sista här och med tre pinnar så går den väl på max.

Vill minnas att ikonerna för CP och PP ska vara släckta och bara I II eller III ska lysa.
 
Det är nog så att felet är så idiotiskt lätt att jag inte insett det. Jag har helt enkelt inte dragit upp termostaterna särskilt högt och shuntar ut hett vatten. Då stänger de av förklarlig anledning, vilket resulterar i lågt flöde och låg returtemperatur. Jag har ännu inte installerat någon shuntautomatik.

I bland är det de enklaste ”felen” man missar. Det är inte ens något fel.
 
  • Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
Tomtom: Det stämmer, jag kör den på proportionellt tryck.
 
  • Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.