Min veranda är byggd på 40talet på torpargrund. Föregående ägare har byggt en altan runt huset, han glömde flytta upp renssilen på stupröret. Vatten har skvalpat över under några år och underminerat marken, en kortsida på grunden har sjunkt undan.

Verandan har inga sättningar, och grunden på övriga sidor är bra. Dessutom är det sedan tidigare gjutit en rejäl klump på cirka en halvmeter ner i marken på den del som sjunkt undan. Dessutom vilar den på en mur som är en del av källartrappan.

Skadad husgrund med synliga sprickor och erosion under en träbalk, med ett flexibelt dräneringsrör i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skadad husgrund med synlig sprickbildning och utsprängt betongfundament.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tänkte höra med den samlade expertisen här om detta är en bra lösning.
Jag gjuter på en rejäl klump på de befintliga betongfundamenten, när detta brännt tänkte jag ta bort allt som är löst i grunden, å slå loss lite extra i fogar. Sen murar jag ihop både den gamla grunden, och den nygjutna delen.
Jag dränerar sedan bort allt vatten så samma problem inte kan uppstå igen, sen fyller jag med grus.

Tacksam för all hjälp, och idiotförklaringar om det skulle behövas 😜
 
Jag är nog lite trög men jag förstår inte riktigt konstruktionen. Jag ser ett träbjälklag och någon form av grundmur. En handritad skiss sett uppifrån med lite kommentarer om konstruktion på olika delar och vart den aktuella bilden är tagen,

Lägg även till kommentar om vad det är för typ av mark runt byggnaden. Tex står ursprungsbyggnaden på grantitblock på berg eller är det gjutna "monument som står på ???". Vad står altanen på? Plint?

Vad är det för mark på bilden. Ta en spade och gräv på behörigt avstånd. Har du ett spett eller annat stadigt så pröva hur djupt du kommer i området där det spolats bort eller lösts upp material.

Jag är lekman men har fått lära mig lite om mark och grundstabilitet för egna behov.
 
Inte lätt att se. Här är lite fler bilder som ger en bättre bild av helheten.


Hus med vit panel och delvis nedmonterad trädäck med synlig grund och bärlinor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Verandan är byggd på en gjuten å murad beronghålstensgrund. Första skiftet med sten ligger på betongklumpar nergjutna i marken cirka 70cm. Det är de klumparna som nu lossat så att säga.


Källartrappa bredvid en vitmålad veranda, synlig grund av beronghålstens och altanramkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På ena sidan finns en källartrapp.


Träveranda med flera steg vid en vit husvägg, med entrédörr och ett fönster, samt en altan ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På andra sidan entré


En veranda under konstruktion med synliga betongklumpar och träbjälkar på en lerig grund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Altanen är byggd enligt konstens regler med plint och bärlinor osv. På verandans framkant är det även infäst altan här.

Materialet i marken är mestadels lera.
 
Rengöringsfiltret på ett stuprör som ligger under ett altandäck omgivet av grus och löv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Anledningen till underminering är rensningen från stuprören låg under altandäcket. Inget jag tänkt på under de 2 år jag bott i fastigheten.
 
Jag triggar på ordet lera. Föreslår att du känner på marken med spett, spade eller liknande.

Viktigt att du förstår att jag är lekman på området och beskriver utifrån det,

Nu står ju huset och altanen still så jag törs nämna detta utan att skapa oro i onödan.

Torr lera är nästan svår att skilja från betong om kulören sammanfaller. Klappar man till med en hammare så märks skillnad i ljud.

Lera som under flera hundra år stabiliserats i sin miljö kan vara oerhört bärkraft. Utifrån markperspektiv så kan den vara vatten tät då partiklarna är så små att blir den tillräckligt torr under tryck kan det bli torr lera ovanpå "lös lera eller annan vattensoppa". Ni har det antagligen inte så men som exempel går vägar och det har byggs hus ovanpå sådan underlag länge.


Lera är på det sättet ett intressant "material". Om jag fortsätter och jämför med betong När betong blandas startar en kemisk omvandling av vissa ingredienser i betong som bla är cement och ballast(sand, grus, sten). Det finns mängder av tillsatser och mixer men det kan jag inte. Däremot så säger man att betong "bränner" vilket jag uppfattat som den kemiska omvandlingen. Dvs ingredienserna binds rätt hårt tillsammans.

Om jag förstått rätt så sker inte detta i lera( om man inte gör keramik) utan lerans fasthet hänger ihop med något som kallas portryck vilket jag inte klara av att förklara. Torr eller relativt torr lera är fast och stabil men tillsätter man vatten och påverkar leran mekaniskt kan det gå från fast lera till lervälling. Då påverkas bärigheten som ni säkert inser.

Nu har inget rört sig på ert hus men mitt förslag är att du som sagt med spett och spade bildar dig en uppfattning om hur mycket vattnet har påverkat marken i anslutning till där ni haft "översvämning" pga regnvatten inte kommit undan.

Nu har det väl kanske inte varit så står mekanisk påverkan på platsen förutom trycket från grunden du visat på bilden.

Det påstås vara ganska långa tidscykler kring detta, Därför är det nog bra att checka av att marken är ok innan ni flyttar upp stuprörsrensningen och spikar igen altanen.

Kan inte ge exakta råd om hur du ska göra mer än att känna efter med spett och spade i de områden av marken som fått för mycket vatten samt där du visar på spricker i mur eller puts. Jag singel/makadam på bilden och det stoppar en spade effektivt. Är huset byggt på en grusbädd ovanpå lera är blir det nog annorlunda. Då är det antagligen schaktat och sedan påfyllt med bärlager som komprimerats. Då är det nog inte lämpligt att skrapa bort grus för nära huset för att titta. Dvs olämpligt. Gissar att det finns någon yta där du kan känna lite på marken för att se om den påverkats negativt. Mark tål ju mycket vatten om det kommer naturliga vägar och inte några extrema volymer.

Här är det svårt att utifrån bilderna spekulera kring hur marken "mår". Det kan mycket väl vara marginell påverkan men jag skulle försöka bringa lite klarhet i det innan jag skulle gjuta och spika igen.

En annan reflektion är kring sprickorna, Har de uppstått genom att det underminerats lokalt är det nog klokt att försöka avgränsa vilket område som påverkats.

Har något sjunkit lite så behöver kanske en reparation på något sätt skapa återskapa det mottryck som fanns innan vattnets påverkan. Jag kan inte betong men rent mekaniskt så går det att skapa mottryck/stöd på olika sätt. Det finns metoder för detta men bara som jag läst om. Ingen praktisk tillämpning däremot kan jag kanske rekapitulera vart jag fann informationen ifall ni behöver det.

Återkoppla gärna utifrån ovanstående resonemang. Jag är lekman men tror även riktiga experter vill titta lite närmare för att kunna ge en rimligt kvalitativ bedömning.

Prövar du något så lägg gärna upp bilder och med lite kommentar.

Självklart ska ni inte rota runt i blöt lera. Att känna efter är en annan sak.
 
När jag tittade på bilderna och läste dina kommentarer såg jag något jag missat.

Att uteplatsen ligger som jag tolkar det på "betongsulor" där det murats betonghålsten på.

Är det samma grundläggning på huset?

Är det "betongsulan" som lossat och sjunkit från ovanstående betonghålsten?

Om svaret är jag på föregående fråga blir följdfrågan hur långt avsnitt har lossat och hur långt ser ni att marken är påverkad?

Sista frågan här blir. Hur mycket vikt står på det aktuella området? Jag förstår att det inte går att säga en siffra men någon form av beskrivning av last/vikt skulle vara bra.

Blev inte sista frågan, sorry. Hänger uteplatsen på husgrunden eller är den självbärande?

Sista frågan blir. Är det ok med att ställa frågor? Det är mitt sätt att ta problemlösning framåt. Om flera ser samma problem och ställer lite olika frågor så kan det bidra till rätt mycket förståelse av rätt komplexa frågor.

Enligt mina föräldrar började jag ställa frågor hur saker fungerar i väldigt unga år och har ännu inte slutat. Jag har genom åren av nyfikenhet "knackat" på hos många för att få se hur saker fungerar och väldigt många tycker det är roligt och berättar mer än gärna. Sen började jag även i unga år att skruva isär saker. Det påstås att jag efter ett tag fick ihop förvånansvärt mycket igen utan allt för många överblivna delar :surprised:

På den vägen är det. Ställer frågor och är inte rädd för teknik. Skruva gör jag gärna men har med åren avgränsat bort vissa områden pga bristande intresse eller medveten bristande kunskap.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.