Jag har bytt lite panel på min stuga som tidigare varit målad med lasyr. Utan att tänka mig så mkt för har ja nu grundmålad de utbytta delarna med Beckers Grunmdvfärg V, alkyd vattenbaserad...

Min fråga är om jag ställt till det för mig eller om jag kan använda samma färg på den gamla lasyren och den nya panelen. Antar att det bör vara en icke oljebaserad färg då jag grundat med vattenbaserad??
 
Du kan grunda även ytan som är laserad med den grundfärgen. Det stämmer att Beckers Grundfärg V är en vattenburen produkt ja, men om du vill måla med en lacknaftalöst alkydoljefärg ovanpå går det naturligtvis alldeles utmärkt. Men du måste ju avstå från att måla med lasyr nu när du använder en täckande grundfärg.
 
Så vad du säger är att jag kan måla allt med en oljebaserad täckfärg, altså olje på vatten går bra ?
 
Arne999 skrev:
Så vad du säger är att jag kan måla allt med en oljebaserad täckfärg, altså olje på vatten går bra ?
Det är exakt så jag menar. Eftersom grundfärger för trä utomhus brukar vara en kombination av linolja och alkydoljefärger. Att den är löst i vatten har ingen betydelse, vattnet dunstar ju medan färgen torkar.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.