Hej, ska måla över befintlig tapet (fond med ganska starka färger) med en grundfärg innan jag tapetserar en ny ljusare fondtapet. Den befintliga tapeten är 7 år, oslitet skick.
Frågan är: Kan jag änvända beckers grundfärg (299kr) eller måste jag använda tapetgrund (699kr). Värt 400 kr mer eller samma resultat?
 
Måste du måla över den då? Eller är du rädd att den lyser igenom?
Går bra med bara grundfärg där, det enda som kan hända är att tapeten släpper utan att gå tillbaka på vissa ställen men isåfall slipar du och spacklar upp det.

Tapetgrund är till för om du ska måla på tapeten och inte vill få bubblor eller släpp. Tapeten hålls kvar och binds ihop på bästa sätt tills du ska måla med någon färg som ev löser upp tapetklistret:)
 
Mest rädd att det ska lysa igenom... Och om tapeten fäster dåligt på grundfärg.. Eller bubblar sig..
 
Tror inte tapeten kommer fästa dåligt på din grundfärg. Jag har tapetserat på vanlig väggfärg och det har fäst väldigt bra.
Sen kommer det sannolik inte att bubbla sig om den tidigare tapeten är bra tapetserad och du nu kommer lägga en tapet på den.
Det bubblar mkt lättare om du ska måla på tapeten än om du tapetserar, och skulle det bli bubblor så hetsa inte upp dig för mycket, det brukar nästan alltid krypa tillbaka igen :)
 
Krypa tillbaka igen när det väl torkat ska det stå hehe
 
Måste jag slipa och målartvätta efter jag grundat?
 
reiman skrev:
Måste jag slipa och målartvätta efter jag grundat?
Slipa över det lite lätt för att bli av med små knutor. Tvätta är onödigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.