På byggvaruhus som Hornbach och Byggmax kan man köpa fasadbrädor som redan är grundmålade mot pristillägg på mellan 50 och 75 %. Har hört att det i vissa fall endast är transportskydd som inte duger som grundfärg för vattenbaserad fasadfärg. Hur är fallet med exempelvis Hornbachs brädor?
 
Någon som vet?
 
Jag undrar också om man vågar måla med vattenbaserad täckfärg direkt på grundmålning från fabrik.
 
Panelbräda ska vara grundad om den säljs som det. Sedan levereras vissa nyckelfärdiga hus med transportskydd.

Sedan beror det på vilket färgfabrikat och system man väljer för målning. Som exempel rekommenderade en leverantör av grundad panel att använda Nordsjö VX+ eller Cuprinol Fasadfärg+ för färdigstrykning. Impregneringsolja på alla kapade ytor men ingen grundfärg.

Så utgå från det färgsystem som ni ska använda eller välj ett som fungerar att måla direkt på grundad panel.
 
Jag har målat de vitgrundade brädor jag handlat från Byggmax med vattenbaserad täckfärg.
Ser bra ut så här långt.

Är de dock bara grundade så kan väl eg. ytterligare en strykning vara på sin plats (grund, mellan, slutstrykning), men det får komma 'sen' i mitt fall. :)
 
Det verkar dyrt för grundfärgen. När jag tittade på Cheapy så kändes pristillägget inte så stort. Kan ha fel.
 
MrH
Byggmax har följande priser för finsågade klädselbrädor:

22 x 95 mm 7:45 kr Grundmålat 11:50 kr = + 54 %
22 x 120 mm 8:95 kr Grundmålat 15:50 kr = + 73 %

Hornbach har liknande priser. Jag valde att själv måla grundfärgen. Om jag hade valt att köpa grundmålade brädor hade jag ändå varit tvungen att grundolja och grundfärga allt ändträ.
 
Redigerat:
På mitt lokala XL så rekommenderar dom att man stryker de "grundmålade" ytterligare en gång med grundfärg... Så vad är då vitsen. Man får ett lite bättre skydd om det dröjer med målningen lite... Men då är det ju bättre att försöka få tag på nåt ställe man kan stå och grundmåla själv på...
 
Eftersom allt fasadvirke på svenska marknaden är splintved i klass E (sämsta möjliga som inte ens duger till förpackningar) kan man förstå att bygghandlen rekommenderar extra mycket inträngande färg.
Förr i tiden hade man ordentligt virke och lämnade detta i vissa fall omålat och ändå höll det i mer än hundra år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.