Hej.
Jag har varit och tittat på ett hus som kanske blir aktuellt att köpa, men nu har jag fått
reda på att ena kortsidan av huset står på ett berg så där saknas det dränering.
Berget sluttar in under husets krypgrund.
Så jag kan tänka mig att mycket vatten kommer att rinna den vägen och ställa sig emot grunden.
Och pga att husets betonggrund står på berget så är det ju inte speciellt lätt att spränga bort berget nu i efterhand för att inte säga omöjligt kan jag tro.

Så frågan är hur man ska göra, finns det någon smidig lösning att på nått sätt leda om vattnet så att man inte får det mot grunden? svårt att svara på när man inte vet hur berget ser ut men endå.

Har ni några andra tips, råd eller förslag på en lösning.
eller är det helt enkelt för riskabelt så att man ska avstå köpet pga detta?

Tacksam för svar.
 
Vi är många som har hus direkt på berg. Det var så man byggde förut. Utan dränerande lager under. Det man kan göra är olika typer av kompromisslösningar. Det viktiga är väll att förstå hur stora fuktproblemen är i krypgrunden nu. Sen försöka förstå om det går att förbättra?
Kolla in: http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=13113
 
Tack så mycket för svaret.
Jag ska läsa den posten.
 
Hemmakatten
En annan sak att ta reda på är om ALLA plintarna till torpargrunden står på fastmark, dvs. berg. Om inte så kan det vara/bli sättningar i huset när marken rör på sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.