Upptäckte nyligen att min hängränna läcker i en skarv så vatten droppar från taket ner i jorden. Jag förbereder marken där nu (för ett annat projekt) och såg att putsen/grunden blir fuktig när det har regnat.

Jag ska såklart laga hängrännan men undrar om det verkligen räcker? Ska det inte kunna stänka en del på huset utan att putsen tar upp vätskan?

Den mörka fläcken, det som ser ut som smuts, på fasaden är fukt. Varierar i storlek beroende på hur mycket det har regnat. Golvnivån inomhus börjar där den "riktiga" putsen börjar, dvs vid småstenarna på fasaden. Grunden består av cement-eller betongblock med krypgrund. Väggarna är murade av lecablock.

Precis vid jordnivå, eller några cm under, tar putsen slut eller är sprucken.

Vad ska jag göra? Måla på med kallasfalt eller kapslar jag bara in fukten då? Eller räcker det med att bara laga hängrännan? Hjälp!
 
  • Fuktig mörk fläck på husgrund med jord golv, nära ett fönster och staket, med synliga småstenar på fasaden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skulle inte gjort nånting. Att puts tar upp vatten är ju helt naturligt om det droppar så.
 
  • Gilla
ChriEri
  • Laddar…
Grunden ser bra ut men vill du göra något ändå samt öka livslängden så är det bara att gräva.
Ett spadtag bred runt hela huset och minst samma höjd som sockel ner gärna mer och bäst om du går ner till betongen slut.
Fyll med sten som andas så slipper du både stänk på putsen när det regnar och sug från blöt mark in i betongen.
 
  • Gilla
ChriEri
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.