Hej på er alla!

*Jag funderar på att bygga ett hus från Älvsbyhus ,smålandsvillan eller hjältevadshus,
Har varit i kontakt med dessa tre och fått olika kalkyler.
Men det som oroar mig lite är kostnaderna för dessas olika grund och markarbeten.
Jag har en budget som jag helst inte överskriver.

Nu till frågorna:

1: vad jag förstått blir det billigare om jag lägger arbetet privat på en annan firma eller ?
2: Jag har läst mig till att många väljer att leja bort grunden på Älvsbyhus på nån annan än husförsäljaren kan jag göra liknande på små.v och Hjälte för att komma undan billigare?
3: skulle gärna få synpunkter hur jag ska gå tillväga om ni hade liknande tomt som jag srax ska vissa?


Geoteknisk undersökning på min tomt!
Grundläggning bör ske med kantförstyvad bottenplatta ,stomme ska utföras i lätt matrial(trä)
Grunden består av lerig mulljord 0,2-0.4 meter med lokala inslag av torv max 0.4meter ...därunder lera 1-2 meter
och morän.

Förhållanderna är relativt gynsamma med andra ord ,,
Det är då möjligt att grundlägga med kantförstyvad bottenplatta av betong eller dyligt,,,,marken kan höjas med ca:60cm ..
Jorden är mycket flytbenägen,,,,,,,,,,,Undrar ( vad mennas med detta?) att det betyder särskilda krav på schaktarbeten,,,
Grundvattenytan ligger högt!
det finns inga träd eller berg med andra ord och en helt plan tomt att börja på !

Hur ska jag gå tillväga ?
Vad är ett rimligt pris på arbeten innan huset levereras mm !
på dessa olika firmor ligger priset på 270-290 tkr
+ 80tkr för platta/garage!

Är som sagt nybörjare och osäker men inte främande att lösa dessa saker utöver hustillverkare men kunskapen fattas.

Finns det några problem med att anlita egen grävare för dessa husleverantörer mm?

Tacksam för många svar på ett kanske krångligt formulerat inlägg!

Mvh En som vill vara ekonomisk!
 
Vad jag vet så kan man inte bygga hjältevadshus på platta på mark utan skall byggas på torpargrund.
 
Ska bara tillägga att jag förstår att saker och ting kostar men vill gärna inte bli ( GRUND lurad) ;)
 
Snailman
Jag läser din geotekniska undersökning som att du måste göra en platta på mark, och inte en krypgrund, så då faller nog de husfirmor du nämner bort...

Du bör nog kontakta de som gjort din geotekniska undersökning om så är fallet?

Jag vet inte om någon av de husfirmor du nämner har totalentreprenad, jag gissar att de inte har det, då är de priser på grunden du fått för en delad entreprenad, då blir det så vitt jag vet inte någon egentlig skillnad om du fixar grundläggningsfirman själv eller avänder dig av säljarens föreslagna firma.

men du bör ju börja med att ta reda på vilka grunder du får bygga med hänsyn till markens beskaffenhet.
 
ok!
Aj då!

Men vad jag "hört" så ska det ha byggts flera hus från Små eller hjarte på och runt samma område???
Du mennar alltså att man ej "bör" eller kan inte göra en krypgrund på en sådan mark eller?

"Grundläggning bör ske med kantförstyvad bottenplatta"

Nu vart jag lite orolig, men får ta ditt råd och ringa ,,,,,,

Tacksam för fler råd och tips,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,nu vart det lite att fundera på ,,,hade bestämt tomt i ett bra läge och omr,,hmm
 
Snailman
Jag är ingen expert, men i tex det här dokumentet så skiljer man på dessa:

'Grundläggning av lättare byggnader mellan 1 till 2 våningar kan utföras som ytlig grundläggning på kantförstyvad bottenplatta av betong eller på sk torparegrund med grundsulor.'

Det kan ju oxå vara så att de bara brytt sig om att skriva om ett av möjliga grundläggningssätt...

http://www.linkoping.se/NR/rdonlyre...6DD-8448BF4B291A/0/Geotekniskundersokning.doc
 
Hej igen!

Var nyss ute vid tomten och har pratat med han som genomfört geotekniska undersökningen och det går att göra en torpargrund ala smålanv eller så...

Men nu till en annan fråga

Hur långt ner går dom i marken om man väljer Små.V,,,,,,,,,,,,,,?????? 0,5m sa han var typ max!

Sen om det är ett par (2st) vatten pölar på tomten på 20 cm djup efter snö och regn i två groppar , inte så stora men ändå har det någon påverkan?
d'är huset ska stå ligger lite under infarts vägen är det mkt jobb att höja upp tomten eller liknande?
 
d'är huset ska stå ligger lite under infarts vägen är det mkt jobb att höja upp tomten eller liknande?

Jag föreslår att du höjer upp huset, till en bra nivå i förhållande till vägen. Det ser aldrig snyggt ut med hus som ligger `för ´ lågt
Torpargrund är ingen stor kostnad med ett eller två lager extra. Jag har själv torpargrund som är 140 cm. Kostnaden är fyllning till att höja upp hela tomten.
 
Mikael_L
Jag har läst ett par trådar här där den av Älvsbyhus rekommenderade markentrepenören har skörtat upp husbyggaren ordentligt i sitt pris.
Det gäller nog inte på alla orter och likväl kan väl samma "problem" existera med andra husfabrikanter.

Jag nämner det bara så ni vet att se upp, och ta in fler anbud ifall offerten verkar saltad.
 
Snailman
Ja när jag skriver ingen skillnad menade jag juridiskt, det finns exempel på forumet där älvsbyhus representant velat ha 300 tusen för grundläggningen och kunden har istället handlat upp detta själv för 50 tusen (själva delarna som man gör grunden av ingår i älvsbyhus leverans, så det är mest arbetet man betalar för)

Dina priser verkar ju ligga i de övre regionerna här...

hur stort är garaget du tänkt dig? (kvadratmeter)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.