Hej på er,
Vi har precis blivit med timmerhus. Huset byggdes någon gång i slutet av 1800-talet och har varit bebott ända tills förra året då den sista flyttade ut. Stockarna är cirka 30 cm tjocka och huset står på en stenmur (vement och stora stenbumlingar). Min tanke var att ev lyfta upp golvet för att lägga i någon form av isolering av naturmaterial men för övrigt lämna den som den är. (Resonerar såsom att om huset sett generationer växa upp så kan det inte vara något större fel på det). Har dock från en byggkunnig bekant fått följande goda råd: Slit upp alla golv, se till att det är minst 1 m ner till marken, annars gräv ur. Fyll på med ca 50 cm lekakulor och därefter 30 cm frigolit. Uppe på det gjuta betonggolv med vattenburen värme i.
Jag tycker att det här låter väldigt radikalt och jag är rädd att husets egna naturliga egenskaper helt förändras.
Nästa råd var då att sätta in treglasfönster, vilket låter vettigt om jag ändå river upp och gör om hela grunden. Men helst vill jag ju ha kvar grunden som den är, men kanske lite uppiffa, och de vackra handgjorda tvåglasfönstren. Trots allt köpte jag ett gammalt fint timmerhus med allt vad det innebär. Får väl elda lite mer helt enkelt tänker jag :)
Vad tycker ni?
 
Ett tillägg är att huset inte är isolerat i väggarna, bara i taket.
 
jag tror att du tänker helt rätt i att inte ändra grundkonstruktionen på det sätt som din bekante föreslår. Om golven är kalla (är de det, drar det upp kalluft?) så kan det vara en idé att lyfta dem och se vad orsaken är. Förmodligen spån eller liknande som med tiden sjunkit ihop... Då kan du göra som du föreslår och fylla på med någon form av hygroskopisk isolering. Framförallt viktigt att det inte finns några glipor där det blåser upp genom golven - då blir det inte skönt att gå där!

Samma med fönstren - onödigt att köpa ett gammalt hus och sen bygga om det till ett modernt - då hade du ju kunnat köpa ett kataloghus direkt. Om det är drag i fönstren så finns det bra sätt att täta det utan att göra våld på husets karaktär. Lite överkurs är att byta till energiglas i de befintliga bågarna, det förbättrar U-värdet ordentligt.
 
Tack för ditt svar!
Då är jag inte helt ute och seglar i alla fall :)
Än är det så pass varmt att vi inte känt av om golvet skulle vara kallt och vi har inte hunnit flytta in än. Vi tänkte göra de största renoveringarna innan. Köket måste bytas samt toaletten fixas.
Dessutom är det en timmerstock i ett hörn på huset som är i dåligt skick och den måste bytas. Det har stått en hink där under stuprännan och när hinken blivit full, vilket den säkert varit i ett år, har det stänkt upp på väggen. Nu kan man lätt plocka bort bitar ur den stocken.
Tänkte försöka hitta en bra timmerman som kan hjälpa oss med den biten, det är definitivt överkurs för oss.
Tack för ditt svar och ha en fin dag
 
Vad är det för värme i dag då?
Visst kan du lägga golvvärme, men inte i en gjuten platta, tycker jag, utan i golvbjälklaget.
 
Hej,
I dag är det direkverkande el och vedeldning. Hörde nånstans att om man lägger in värme i golvet så förstör man husets förmåga att hantera fukt. Tror det var nåt sånt men det finns säker några här som kan mycket mer om det.

Om man skulle lägga i golvbjälklaget så skulle man ändå vara tvungen att riva upp alla golven? Ja eller om det går att krypa ner nånstans för att göra det underifrån.
Har du själv erfarenhet av det och i så fall hur gjorde du?
Alla goda råd och tips är hjärtligt välkomna:)
 
Bo ett år i huset innan ni gör någonting med huset är mitt tips. Det är ju inget ödehus ni har köpt. Det är så lätt att bli ledsen och fattig på husrenoveringar! Din väns råd är säkert väl menade men kanske inte att rekommendera om man verkligen vill ha ett gammalt charmigt hus. Det finns andra lösningar. Golvvärme är ju trevligt ända tills det går sönder.... och betong i gamla grunder kan jag inte rekommendera. Grund-och markförhållanden kan göra så att man kan få mer problem än nytta av sin nya grund. Vatten och badrum i hus innebär ju också att det inte är en fråga om, utan när man måste åtgärda ett vattenproblem och då är det trevligt med en konstruktion som det är lätt att reparera i. Timmerhus rör sig måste man komma ihåg. :)
 
  • Gilla
elvyw och 2 till
  • Laddar…
Tänk att man enligt vissa ska in med nya fönster, golv värme, byta allt och mordenisera så fort man flyttar in!:mad:

Jag skulle säga, bo in dej , gå inte för fort fram, om du inte har dom, hyr eller köp gysinges "byggnadsvård i praktiken" finns 5 delar, varav 3 tror jag är mest intressanta för dej, värme, invändigt, utvändig renovering, står mycket intressant angående äldre hus även om du inte ska ägna dej åt ren byggnadsvård så finns det mycke fakta som kan vara relevant.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Och grattis till huset, jag kanske snart med sitter med timmerhus , fast med locklist panel på:p
 
Nått som kan vara värt att göra är att kolla till grunden, om det går att komma under så det inte är några kusligheter där nere, om det inte går, ta upp en lucka nånstans.
 
Byggbranschen är konservativ. Din bekant är säkert hårt påverkad av det branschen tyckte var rätt under 70/80-tal.
Varken frigolit eller treglasfönster skall in i ditt hus. Fråga någon som kan gamla hus så får du lika bra resultat genom att renovera/komplettera de grejerna du har i dag.
 
Tack så jättemycket för era svar!
Då tänker jag rätt :)
Jag vill ju bevara det, helst skulle jag vilja att det såg ut som det år det byggdes. Annars hade jag lika gärna kunnat köpa ett nytt hus som lyftes på plats i stora byggsegment.
Jag ska absoltu kolla upp lästipsen så tack för det!
Har kollat runt på nätet och hittat en hel del intressanta bloggar skrivna av männsikor som brinner för just bevarandet.
Tack snälla ni!
 
Kan man kanske få se en bild på huset?
 
Jag ordnar det :)
 
  • Gilla
ViG
  • Laddar…
Om det drar kallt om golven så får du göra som de gjorde gammalt tillbaka: "tapetsera" golvet med flera lager trasmattor i olika riktningar ;)

Vi bor också i ett gammalt hus (visserligen bara sedan 30-talet) men det har blivit våldtaget med moderna 3-glasfönster och vit panel som inte passar på ett gammalt torp. Gör inte samma dumheter som vårt hus tidigare ägare, bo hellre in dig 1-2 år för då kommer du upptäcka vad du måste åtgärda, vad som är charmigt och vad du kan acceptera som det är.
 
  • Gilla
Dr_Jerkyll och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.