Vi har en källare med berggrund, berget som lutar dvs en skillnad på >30 cm.
Det är lite fuktigt på marken, byggaren föreslår att lägga platonmatta först och gjuta med EPS betong att få jämn yta. Därpå kan man lägga cellplast och sen gjuta golvvärme i flytspackel.

Teori: Den lite vatten under platonmatta ska dränera mot väggar och därifrån ska avdunsta bort. Platonmatta ska hindra fukten att komma upp.

Ska platonmatta hålla?
Är det rätt konstruktion och inte en riskkonstruktion?
Vad har ni för synpunkter eller förslag?
 
Redigerat:
Hur är övrig dränering? Leds det in vatten via berg under grundmuren eller trycker det upp grundvatten ur berget?

Konstruktionsmässigt fungerar det nog, hållfastighetsmässigt ska det klara sig, eventuellt om ni fyller med 8-16 i svackor så knoppmattan får jämn anläggningsyta.
 
Har inte dränerar runt huset, tänkte börja inreda inifrån först, jag vet att det var inte helt rätt.
Vatten kommer från berget under.
Makadam är ett alternativ men då förlorar jag på isolering som man kan få med EPS cement.
 
Vilken höjd har du att spela på som tunnast? 100-150mm cellplast räcker för isolering för golvvärmen.

8-16 skulle jag mest använda för mindre avjämningar, så knoppmattan ligger utan veck och att du får möjlighet att täta skarvarna på korrekt vis.

EPS är ett enkelt sätt att utjämna, men om du har fritt vatten med oklar tillrinning och grundorsak som inte är löst tycker jag det känna tveksamt med föreslagen metod.
Grundmuren kommer suga vatten och i värsta fall(skyfall/Vårtining) så stiger vattenet högt pga yttre tryck, vilket kan trycka upp det rätt högt.

Ett mellanting är om du har möjlighet att dränera under grunden
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.