D
hej alla experter,,,

jag har en fundering kring grundens pris, jag äår väldig amatör inom området så ursäkta för duma frågor,,

jag undra angående grundens pris, eller markarbete,, det är sjuk himla dyr, så många tråd jag har läst här tycker att man borde bygga 2 plans hus istället,,,

ex:

Alt 1:: jag bygger 2 plans villa med 200 kvm vilket betyder 100 kvm i grunden dåå,

Alt 2:: 1 plans villa med ca 150 kvm , det är 150 kvm grund,


vilken allternativ är dyrare än det andra i slutsumman,, jag resonera så här, om jag betala så här mycket på 1 plans villa , och för den summa får jag en 2 plans villa med 50 kvm mer, så skulle jag ta den där 2 plans villa direkt, men om 1 plans villa är mycket mycket billigare så ta jag 1 planen, även om jag svider på den där lite dyrare prislapp på grunden..

mer kvm i grunden är ju mer i pris, men ökning med 1 våning ökar ju också priset för material för övervåningen med, och arbetskraften att färdig ställa övervåningen med,,
vad är pris skillnaden, och hur jämför ni eller resonera ni??,,, j

jag vill nämligen får mer värde för pengarna hiihih,.
kan nogg stå ut med de 50 kvm mindre än 2plans,och en lite gran dyrare post på grunden om slut summan hamna mycket mycket billigare än 2 plans,,
ligger de ungefär samma nivå i pris så ta man självklart det man får mer för dvs 2 planen,..

hoppas ni förstår min resonemang, väldig duma frågor men det få blir så:D

mvh DVD
 
C
150 kvadrat 1½-plan borde bli billigare än 150 kvadrat 1-plan iallafall, det kanske kan vara ett alternativ?
 
en tvåplanare med samma yta som en enplanare är billigare att värma upp också :)
 
räkna med att en trapp till övervåningen kostar minst 30 papp. kanske bortåt 40-50 om det ska vara fina material o sånt.
 
takytan blir också mindre ( biligare?) på en 2-plan med 100m2 platta än 1,5 plan med 150m2 platta. Det kanske jämnar ut sej i material om du bygger högre väggar med mindre takyta? Men då kommer fler fönster i stället som fördyrar?
Oavsett om man bygger 1,5 eller 2- plan så behövs en trappa .....
Förstår faktiskt inte varför 1,5 plan är så vanliga ... måste vara billigare att bygga 1,5 eller .... bara tradition?
gaia
 
Tänk inte bara på billigast.. Är tomten stor annars tycker jag två våningar är bra för att inte stjäla så mycket yta. Sedan går mycket värme ut ur taket. genom två våningar får du mindre "takyta". Två våningar utan snetak och sedan 500mm isolering på vinden.
 
Tre våningar är bäst, källare är guld värt :D
 
Vi ska bygga enplan och då har vi resonerat som så att en 2-plansvilla behöver vi över 200 kvm för att vara nöjda, med en enplanare räcker det med ca 140 kvm för att vi ska få allt vi vill ha. Så istället för att bara stirra sig blind på att få så många kvadratmeter som möjligt för ett givet pris är det nog bättre att fundera ut vad man egentligen vill ha ut av ett hus för att trivas och sen se hur många kvadratmeter på respektive plan som behövs för att man ska få det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.