Hej!
Vi har börjat att byta tapeter i vårt hus och har rivit ner fondtapet i två rum. Jag har en väldans beslutsångest över hur vi ska göra, då den personen som skulle hjälpa oss har dragit sig undan tyvärr.

I rum 1 var det målat bakom tapeten vilket var jätteskönt och gjorde det enkelt att få ner tapeten, men i rum 2 var det tapetserat direkt på gipsskivorna. När tapeten har tagits ner lossnar inte allt från tapeten men tyvärr lite ytskikt från gipsskivorna, se bilden nedan.

Jag ser dessa alternativ, ni kanske har något bättre alternativ? :D
  • Slipa direkt -bredspackla ojämnheter -slipa - grundmåla -måla -tapetsera
  • Ta bort allt -bredspackla ojämnheter -slipa - grundmåla -måla -tapetsera
Anledningen till att jag vill måla väggen innan tapetsering, är för att nästa gång enklare kunna ta ner tapeten när jag vill byta.

Tack på förhand!
 
  • Vägg med skador på ytskiktet efter att ha tagit bort tapet från gipsskivor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle spakla där det behövs slipa och tapetsera.
Måla ser jag som onödigt men men, jag är ingen expert däremot har jag tapetsera mycket med olika förutsättningar :)
 
Blev som så att jag införskaffade mig en vägg- och takslip från Jula och slipar ner all gammal filt för att få en jämnare yta. Ska måla för att enklare få ner tapet nästa gång eller för att ha en färdig yta att måla om :)
 
Varför ta ned den gamla tapeten? Jag brukar bara ta bort omlottskarvar med rakbladshyvel och spackla ojämnheter och hål. Har det suttit nonwoven tapeter som sätts kant i kan t är det bara att förskjuta skarvaran på den nya tapeten och tapetsera över.

Har bara tagit ner tapet en gång men då var det 9 lager tapet, glasfiberväv och färg på väggarna som börjat släppa i tredje lagret.
 
  • Gilla
tobbe72
  • Laddar…
Det var strukturtapet som satt innan:crysmile:
 
Gamla väv och strukturtapeter på gips går vanligtvis enkelt att avlägsna.

Jag tar en stor spruta fylld med varmvatten och sprutar i ett par tre omgångar.

Tålamod

Sedan kan man enkelt dra ner dem. Ibland kan man behöva hjälpa till med en spackelspade.

Som sagt, tålamod, lägg fokus på att genomblöta tapeterna jämt först. Det tar ett tag för dem att suga åt sig vattnet.
Sen dra / skrapa ner dem.
 
Jag gjorde det, med resultatet ovan som följd. Nästa vägg jag gav mig på använde jag 0 vatten/ånga och all tapet lossnade utan problem. Har hållt på med "finliret" att slipa ner och gå med spackelspade flertalet timmar för att väck all filt som var kvar, nu är sista spacklingen gjord. Slipning och målning imorgon, tack för svar! :)
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.