Ska renovera källartrappan inomhus.
Planstegen är lite gropiga så jag tänkte jag täcka med masonit (eller hardboard som det tydligen kallas) och denna ska sedan målas vit.
Jag har väggfärg kvar som enligt info är baserad på PVA latex. Jag har tidigare målat på masonit med denna och den verkar fästa utan problem. Kan man grunda med den i trappan?
Och slutfärgen då, ska ju bli en tålig yta, så lackfärg är väl det bästa? Har hittat en "Lackfärg V" som är vattenburen akrylatfärg. Men fäster den på väggfärgen? Och blir det tillräckligt slittåligt?
Tack! :)
 
Latexfärg är direkt olämplig både i trappor och som grundfärg då den är för mjuk och inte har tillräcklig slitstyrka. Du bör istället använda ett färdigt färgsystem för golvmålning med inblandning av halkskydd (extra viktigt på hal masonit) för att nå bästa hållbarhet. Antingen en golvakylat eller en polyuretanfärg som slutfärg. Välj en lägre glans så ger det även mer grepp.
 
Tack för det snabba svaret!

Bara så att jag inte missförstår:

Kan man inte ens grunda med latexfärgen? Det är ju bara grund - det är inte slityta. Lackfärgen hamnar ju överst.

Men fäster latexfärgen på akrylatfärgen?
 
Sir Duke skrev:
Tack för det snabba svaret!

Bara så att jag inte missförstår:

Kan man inte ens grunda med latexfärgen? Det är ju bara grund - det är inte slityta. Lackfärgen hamnar ju överst.

Men fäster latexfärgen på akrylatfärgen?
Nej du kan inte grunda med en "svagare" färg. Eftersom den är mjuk och elastisk kommer den hårdare akrylaten "flyta" på ytan och lossna med tiden. Använd en äkta grundfärg för trä inomhus i samma system som golvfärgen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.