Jag har en fundering!

Håller på och ta ner tapet i en lägenhet som vi nyss köpt. Det är 4 lager tapet med färg utanpå som lossnar hyfsat lätt så jag fortsätter kämpa med det. Jag har kommit ner till grunden på större delen av väggen, var tvungen att ta såpass pga av lukt och att det var mycket fickor under tapeten. Nu undrar jag hur jag behöver behandla väggen innan jag spacklar? Det är betongväggar som är ganska glatta, troligtvis någon form av grundfärg på (byggt slutet 60-tal). Tror ni att det går att spackla rätt på om ytan känns lite hal, eller ska jag grundmåla innan spackling?

tacksam för svar (mitt i arbetet :) )
 
Det är alltid att rekommendera grundning med någon typ av spärrfärg innan spackling. Dels för att gamla tapetrester inte ska lossna när man spacklar och dels för att isolera från gamla "odörer" i väggen.
 
Jens_H skrev:
Det är alltid att rekommendera grundning med någon typ av spärrfärg innan spackling. Dels för att gamla tapetrester inte ska lossna när man spacklar och dels för att isolera från gamla "odörer" i väggen.
Nu kommer jag ju inte ha några tapetrester utan enbart betong under...så frågan är om spacklet fäster på betongen om den känns lite "hal"? Jag har hört att en del grundar med tapetlim, är det att rekommendera? Låter som att ytan borde bli rätt skrovlig och ojämn och leda till mer spackling?
 
Sen så får du ju naturligtvis bättre vidhäftning på spacklet om du grundar innan med en "spärrfärg". Det finns nog inte många som grundar med tapetlim innan dom spacklar, möjligtvis efter dom har spacklat för att mätta underlaget.
 
Jens_H skrev:
Sen så får du ju naturligtvis bättre vidhäftning på spacklet om du grundar innan med en "spärrfärg". Det finns nog inte många som grundar med tapetlim innan dom spacklar, möjligtvis efter dom har spacklat för att mätta underlaget.
Tapetlimmet används vid borttagning av gammal 2 skiktad tapet som sitter fast.Det är en alternativmetod till Tapetångare.
Bort med ytskiktet.På med tapetklister.upp med skyddsplast.vänta några timmar,skrapa ner allt.
 
Tack så mycket för den informationen "ikeahantverkarn"... Men "tvåfamilj" skrev att en del grundar med tapetlim och då svarade jag på den frågan. Sen så skriver ju "tvåfamilj" att dom inte kommer ha några tapetrester utan enbart betong under och då finns ju inget mer att ta bort....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.