Vår mark sluttar från markskillnad 0 (framsida entrén) till 4 m (baksida altan). Nu sitter vi och funderar om vi ska ha ett sutteränghus med källare eller schakta och fylla marken med jord och grus. Gjuta plattor i betong är ju svindyrt och vi pratar om ca 80 kvm, och här i ligger vårt dilemma: Om vi bygger sutteräng så får vi typ ett 3 vån hus, men vi måste gjuta 2 st plattor på ca 80 kvm. Bygger vi utan källare (2 vån) behövs bara 1 platta på ca 160 kvm. Vi vill ju komma undan så billigt som möjligt och vi undrar vad ni hade gjort i vår situation. Tack för svar och kommentarer...
 
Att gjuta två plattor istället för en ökar ju kostnaden för kantelement och armering samt naturligtvis matrialet som går åt för att bygga källaren

Att fylla upp så mycket kommer också att kosta en hel del. Det måset ju fyllas en bit ut från huset och sen ska det släntas på lämpligt sätt och packas osv.

Spontant känns det inte som om skillnaden skulle bli så stor och då har ni fått en källare på köpet
 
Jag skulle kolla vad det kan kosta att fylla upp tomten, tror ändå du kan få det mycket billigare. Vi har en tomt som är/var som en slalombacke men med mycket justa killar som jobbar med tomten så blir det inte så dyrt ändå!
 
Tror ni man man fylla dess 4 meter nivåskillnad med typ 3 m vanlig lerjord (som vi schaktar från övriga delar av tomten) och sedan toppa den översta metern med grus + packa ordentligt.? Eller måste fylla allt med grus.? Det blir ju en massa kubikmeter som ska fyllas på 80 kvm... kostnad.?
 
Tänk på att du inte bara ska fylla 80 m2 heller utan du måste ju ha en bit utanför så att massorna ligger kvar och slänterna kommer ju också att "kosta" matrial. räkna med att du vill ha 1-1.5 meter runt om plattan så blir det ca 110m 2 att fylla upp plus slänterna så en 5-600 m3 massor låter nog troligt som underlag. Jag gjorde en snabbkoll på nätet och fick det till ca 100kr/m3 för sprängsten plus transport. Sen ska den ju läggas på plats och packas osv.

Jag är ingen expert men jag skulle nog vilja ha sprängsten eller dylikt som ligger väldigt still under en platta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.