Hej. Hoppas någon kan hjälpa till med detta.

Känns som en utbyggnad med ca 40m2 yta inte skall vara nåt konstigt men men...:surprised:

Befintligt hus på krypgrund, sluttande tomt
Nu planeras att bygga ut en vinkel som då kommer att ligga mot den lägre delen av tomten och den nya delen skall rymma källare.

Problemet är att det i gamla grunden knappt är ståhöjd så den nya grunden måste ju hamna betydligt lägre än den gamla med vad det nu kan tänkas innebära?

Skall man köra platta eller kryp/varmgrund och skall den nya och gamla grunden sitta ihop? Hur tänka kring dränering?
 
Ska du ha källare så ser jag inte varför du skulle fundera på krypgrund?
 
Nä, det lutar väl åt nån platta, men jag funderar mest på hur man skall våga gräva ut nedanför befintliga grundens sula..tänkte mig kanske att det skulle gå att göra lite i taget om man murade upp nåt istället för att schakta ut hela för att gjuta.

Men det kanske går att gjuta nån slags stödmur för den gamla delen och sen gjuta platta...Nån som har gjort nåt i den stilen?
 
Hej
Vi har samma situation som er. Vi har ett enplanshus med platta på mark och funderar att bygga till ca 50 kvm. Vi har dock inte någon fördel av en sluttande tomt utan hela vår källare kommer i princip att ligga under mark. Men jag är också lite orolig för hur när den befintliga plattan man vågar gräva utan att riskera sättningar. Det är svårt att hitta ngt liknande här i forumet.
Men är tacksam om vi kan utbyta tips och erfarenheter!
/Gorran
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.