Hej!
Skulle behöva lite hjälp med hjur jag ska göra grunden till vårt växthus vi precis beställt.
Det är ett Willab Garden Maxi4 på ca 15m2.

På deras hemsida finns ett exempel på hur grunden bör göras:
http://www.willabgarden.se/vaxthus/euro-serre-designa-sjalv/sa-bygger-du/isolerad-grund.aspx

Har surfat runt lite senaste dagarna och blivit nog blivit mer förvirrad än klokare. Vissa menar att man ska gräva ner till frostfritt. Men om man isolerar behöver man inte gräva till frostfritt. Andra menar att man ska gjuta platta. Vissa säger att man måste lägga dräneringsrör och stenkista, andra menar man ska lägga makadam som dränering.

Så vad gör jag?

Vi bor i Linköping och enligt http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=1104 är frostfritt djup 1,6 m.

När jag bara läst beskrivningen från willab hade jag tänkt följande.
Gräva ner till ca 1 m.
Fylla Makadam som vibreras till 20 cm.
Mura Lecablock ca 80 cm.
Isolera grunden med 5 cm frigolit.
Fylla igen och putsa sista biten som sticker upp.

Innanför grunden grävs matjorden bort.
Fylla makadam som vibreras så det är ca 25-30 cm kvar till grundens kant.
10-15 cm väggrus, vibreras
5 cm Isolering, frigolit?
2-4 cm sättsand
Sten/betongplattor

Har jag tänkt rätt? Bör det gjutas något som man murar på? Känns som det kommer bli vädigt svårt att få grunden i våg genom att bara lägga lecablocken på vibrerat grus.

El, vatten och data ska självklart dras in.
 
Vi byggde (eller rättare sagt byggfirma byggde efter min ritning) en grund för ett sådant växthus i höstas. Vi valde att lägga marksten kompletterat med 6 plintar som växthusets medföljande sockelbalk i aluminium skruvades i. De grävde bort all matjord och bef jord ner till 40cm och packade upp krossmaterial under plattorna. Plintarna (prefab betong med ingjutna plåtbleck, 700mm, placerades i egna hål med lite kross under. Efter att ena plåtblecket skurits av pallade vi upp växthustes sockelbalk med plasdistanser och skruvade fast i det andra plåtblecket. Invändiga mått fick jag från Willab så att firman kunde sätta plintarna rätt. Ingen isolering under plattan i detta bygge eftersom det är ett oisolerat växthus och största avkylningen som styr odlingen är ut genom glaset.

Vet väl inte om detta är "rätt" eller "fel" men det klarade iallafall årets vinter med tjäle utan problem....
 
Har monterat ca 100 växthus varav kanske 40dt maxi.

Vi har alltid gjutit 6 plintar som fästes via vinkeljärnen som hör till sockeln.
Vi gräver plintarna ner till frostfritt.
Sedan har kunden själv fixat grunden invändigt med ex sten, plattor, grus, trä mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.